Canned Dreams

Säilöttyjä unelmia (suomenkielinen nimi)
Ravioli - Träume in Dosen (saksankielinen televisioesitysnimi)
Ravioli - Purkitettuja unelmia (työnimi)
Ravioli - Canned Dreams (työnimi)
Purkitettuja unelmia (työnimi)
QR-koodi

Tämän aineiston tarjoaa

  • Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Canned Dreams

Katja Gauriloffin ohjaama dokumenttielokuva Canned Dreams / Säilöttyjä unelmia (2012) näyttää modernin elintarviketeollisuuden moniaalle haarautuvan verkoston. Suomalainen kuluttaja ostaa ruokakaupasta säilyketölkin, mutta mistä kaukaa einesten raaka-aineet ja pakkausmateriaalit tulevat – ja kuinka monien käsien kautta? Elokuva ei jäljitä ainoastaan tuotantoprosessin eri vaiheita, vaan antaa äänen sen osana työskenteleville ihmisille.

Tallennettuna:
Genre
Ikäraja
K15
Näyttelijät
Tekijät
Henkilö Katja Gauriloff , Ohjaaja
Henkilö Joonas Berghäll , tuottaja
Henkilö Katja Gauriloff , käsikirjoitus
Henkilö Joonas Berghäll , käsikirjoitus
Henkilö Jarkko T. Laine , käsikirjoitus
Henkilö Heikki Färm , kuvaus
Henkilö Tuomo Hutri , kuvaus  (Brasilia, Ranska)
Henkilö Timo Peltola , leikkaus
Henkilö Peter Albrechtsen , äänisuunnittelu
Henkilö Karsten Fundal , musiikki
Henkilö Jukka Nurmela , äänittäjä
Henkilö Laura Kuivalainen , äänittäjä
Henkilö Olli Huhtanen , äänittäjä
Henkilö Katja Gauriloff , äänittäjä
Henkilö Jarkko T. Laine , lisäkuvaus
Henkilö Mikko Leinonen , kamera-assistentti
Henkilö Kyösti Niva , kamera-assistentti
Henkilö Saija Mäki-Nevala , kamera-assistentti
Henkilö Nillis Finne , kamera-assistentti
Henkilö Jenni Saaristo , leikkausassistentti
Henkilö Hannele Majaniemi , leikkausassistentti
Henkilö Matias Sipi , leikkausassistentti
Henkilö Antti Tuomikoski , synkkaus
Henkilö Heli Pekkonen , synkkaus
Henkilö Rune Palving , äänileikkaus
Henkilö Jacques Pedersen , äänileikkaus
Henkilö Heikki Kossi , supervising foley artist
Henkilö Miia Nevalainen , foley-äänitys
Henkilö Ann Kroeber , jälkiäänitys
Henkilö Mikkel Nielsen , jälkiäänitys
Henkilö Tim Nielsen , jälkiäänitys
Henkilö Kira Jääskeläinen , kääntäjä
Henkilö Hertta Oksanen , kääntäjä
Henkilö Miguel Pereira , kääntäjä
Henkilö Tytti Heikkilä , kääntäjä
Henkilö Eira Karjalainen , kääntäjä
Henkilö Yulia Ilchenko , kääntäjä
Henkilö Atte Karttunen , graafikko
Henkilö Timo Vierimaa , tuotantopäällikkö
Henkilö Joonas Kauppinen , tuotantopäällikkö
Henkilö Hannele Pellinen , tuotantoassistentti
Henkilö Oskar Forstén , tuotantoassistentti
Henkilö Laura Pyykkönen , tuotantoassistentti
Henkilö Jaakko Hyvönen , tuotantoassistentti
Henkilö Marianne Mäkelä , tuotantoassistentti
Henkilö Jarno Harju , tuotantoassistentti
Henkilö Anne Köhncke , yhteistuottaja  (Final Cut For Real)
Henkilö Signe Byrge Sørensen , yhteistuottaja  (Final Cut For Real)
Henkilö Rodrigo Areias , yhteistuottaja  (Bando à Parte)
Henkilö Sami Keski-Vähälä , alkuperäisidea
Henkilö Tomi Nieminen , jälkituotannon tuottaja  (Generator Post Oy)
Henkilö Antti Peltoranta , jälkituotannon vastaava  (Generator Post Oy)
Henkilö Pasi Mäkelä , värimäärittely  (Generator Post Oy)
Henkilö Inka Ruohela , 2K-skannaus  (Generator Post Oy)
Henkilö Peter Rees Dale , digital artist  (Generator Post Oy)
Henkilö Hugo Kiekeben , digital artist  (Generator Post Oy)
Henkilö Mihkel Mäemets , digital cinema -masterointi  (Generator Post Oy)
Henkilö Kari Manns , kopiot  (Finn-Lab Oy)
Henkilö Bill Fogtman , linjatuottaja  (Brasilia)
Henkilö Andréia Fortini , tuotantoassistentti  (Brasilia)
Henkilö Bernardo Stroppiana , tuotantoassistentti  (Brasilia)
Henkilö Toninho Muricy , äänittäjä  (Brasilia)
Henkilö Marcela Bourseau , kamera-assistentti  (Brasilia)
Henkilö Gilmar Ferreira , lokaatiokuljettaja  (Brasilia)
Henkilö Jorginho Bonaud , tuotantokuljettaja  (Brasilia)
Henkilö Comte Gilmar , pilotti ilmakuvauksissa  (Brasilia)
Henkilö Kira Jääskeläinen , apulaisohjaaja  (Tanska)
Henkilö Monica Hellström , tuotantopäällikkö  (Tanska)
Henkilö Maj Skifter , tuotantoassistentti  (Tanska)
Henkilö Tao Ahler , kamera-assistentti  (Tanska)
Henkilö Mikkel Groos , äänittäjä  (Tanska)
Henkilö Mette Schou , tulkki  (Tanska)
Henkilö Ricardo Freitas , tuotantopäällikkö, apulaisohjaaja  (Portugali)
Henkilö João Natividade , kamera-assistentti  (Portugali)
Henkilö Pedro Pestaña , äänittäjä  (Portugali)
Henkilö Mikołaj Pokromski , linjatuottaja  (Puola)
Henkilö Piotr Majorkiewicz , kuvauspaikat  (Puola)
Henkilö Michał Białozej , tuotantokoordinaattori  (Puola)
Henkilö Radosław Ochnio , äänittäjä  (Puola)
Henkilö Karol Czyz , kamera-assistentti  (Puola)
Henkilö Piotr Szczerbic , ohjaajan assistentti  (Puola)
Henkilö Julita Grodek , tulkki  (Puola)
Henkilö Judith Nora , linjatuottaja  (Ranska)
Henkilö Olivier Capelli , apulaisohjaaja  (Ranska)
Henkilö Michaël Rabier , taustatutkimus  (Ranska)
Henkilö Jessica Menéndez , tulkki  (Ranska)
Henkilö Marion Koch , kamera-assistentti  (Ranska)
Henkilö Elisa Benoist Lopes , koordinaattori, tuotantopäällikkö  (Ranska)
Henkilö Elsa Amiel , koordinaattori, tuotantopäällikkö  (Ranska)
Henkilö Cécile Ruiz , apulaisohjaaja  (Ranska)
Henkilö Bruno Veniard , apulaisohjaaja  (Ranska)
Henkilö Sébastien Rémy , autonkuljettaja  (Ranska)
Henkilö Jean-François Tallah , autonkuljettaja  (Ranska)
Henkilö Volodymyr Kozyr , linjatuottaja  (Ukraina)
Henkilö Oleksandr Kryvenda , järjestäjä  (Ukraina)
Henkilö Anna Dudka , tulkki  (Ukraina)
Henkilö Sakhno Ivan , kamera-assistentti  (Ukraina)
Henkilö Andriy Ivanov , autonkuljettaja  (Ukraina)
Henkilö Sergii Petrov , autonkuljettaja  (Ukraina)
Henkilö Paolo Pallavidino , taustatutkimus  (Italia)
Henkilö Emiliano Monaco , taustatutkimus  (Italia)
Henkilö Paolo Pallavidino , apulaisohjaaja, linjatuottaja  (Italia)
Henkilö Emiliano Monaco , järjestäjä, tuotantoassistentti  (Italia)
Henkilö Alexandru Solomon , linjatuottaja  (Romania)
Henkilö Titi Fleancu , äänittäjä  (Romania)
Henkilö Titi Gavrilă , kamera-assistentti  (Romania)
Henkilö Cornelia Bucur , tulkki  (Romania)
Henkilö Ilinca Belciu , tuotantopäällikkö  (Romania)
Henkilö Mirela Tugui , kuvauspaikat  (Romania)
Henkilö Cristina Ivan , tuotantosihteeri  (Romania)
Henkilö Saskia Heyden , tuotantopäällikkö  (Saksa)
Henkilö David Hernando Rico , kapellimestari
Henkilö Martin Roller , musiikin äänitys
Henkilö Jacques Pedersen , musiikin miksaus
Yhteisö Tonemestrene Studio ApS , äänistudio
Yhteisö Mainstream ApS , miksaamo
Yhteisö H5 Film Sound Oy , foley studio
Yhteisö Tulkkaus- ja käännöskeskus Professional Oy , käännökset
Yhteisö Generator Post Oy , digitaalinen jälkituotanto
Yhteisö P. Mutasen Elokuvakonepaja Oy , kamerakalusto
Yhteisö Pokromski Studio , tuotantopalvelut
Yhteisö Interfilm Production Studio , tuotantopalvelut
Yhteisö Eie Film , tuotantopalvelut
Yhteisö Hi Film Productions , tuotantopalvelut
Yhteisö MA.JA.DE. Filmproduktion GmbH , tuotantopalvelut
Yhteisö Kodak Cinelabs Romania SRL , negatiivin kehitys
Yhteisö FS Film Oy , levittäjä
Yhteisö Deckert Distribution GmbH , levittäjä
Kokoonpanot
Group Name Bratislava Symphony Orchestra , muusikot
Tuotantotiedot
Tuotanto
Tuotantokustannukset
430 000 €
Rahoitus
Julkaistu
2012
Esitystiedot
Levittäjä
Ensi-ilta
27.01.2012
Ensi-iltapaikat
Espoo: Bio Rex Sello 4, Kino Tapiola
Helsinki: Kinopalatsi 8
Hämeenlinna: Bio Rex
Jyväskylä: Fantasia 3
Kajaani: Bio Rex
Kouvola: Studio
Lappeenranta: Nuijamies
Oulu: Plaza 8, Star
Tampere: Niagara, Plevna 6
Turku: Kinopalatsi 8
Vaasa: Gloria
Filmikopioiden määrä
14
Katsojaluku
5 945
Muut näytökset
  • 26.01.2012 Rovaniemi: Maxim 1 ennakkoesitys
Televisioesitykset
  • 10.12.2012 YLE TV1 [Dokumenttiprojekti]
  • 15.12.2012 YLE TV1 [Dokumenttiprojekti]
  • 19.03.2013 YLE TV1
Palkinnot
Elokuvan laatutuki 2012 (20 000 €).
Jussit 2013: paras musiikki: Karsten Fundal.

Nordische Filmtage Lübeck, Lyypekki, Saksa 2012: pääpalkinto dokumenttielokuvien sarjassa (Documentary Film Prize).
Festivaaliosallistumiset
DocPoint Helsinki, Suomi 2012
Internationale Filmfestspiele Berlin / Culinary Cinema Berliini, Saksa 2012
Tampereen elokuvajuhlat Tampere, Suomi 2012
One World Romania - International Human Rights Documentary Film Festival Bukarest, Romania 2012
EuroDok - European Documentary Film Festival Oslo, Norja 2012
Izmir International Film Festival Izmir, Turkki 2012
Hot Docs Toronto (ON), Kanada 2012
Planete+ Doc Film Festival Varsova - Wrocław, Puola 2012
Sodankylän elokuvajuhlat Sodankylä, Suomi 2012
Silverdocs Silver Spring (MD), Yhdysvallat 2012
Blue Sea Film Festival Rauma, Suomi 2012
Batumi International Art-House Film Festival Batumi, Georgia 2012
Nordisk Panorama Oulu, Suomi 2012
BFI London Film Festival Lontoo, Iso-Britannia 2012
Zagreb Film Festival Zagreb, Kroatia 2012
imagineNATIVE Film + Media Arts Festival Toronto (ON), Kanada 2012
Anûû-rû âboro - festival international du cinéma des peuples Poindimié, Uusi-Kaledonia (Ranska) 2012
Nordische Filmtage Lübeck Lyypekki, Saksa 2012
CPH:DOX - Copenhagen International Documentary Film Festival Kööpenhamina, Tanska 2012
Stockholm International Film Festival Tukholma, Ruotsi 2012
Arktista Vimmaa / Kilpasarja Rovaniemi, Suomi 2012
Rokumentti Joensuu, Suomi 2012
Black Nights Film Festival Tallinna, Viro 2012
Festival Internacional de Cine en Guadalajara Guadalajara, Meksiko 2013
Dortmund | Cologne International Women's Film Festival Dortmund, Saksa 2013
Thessaloniki Documentary Festival Thessaloniki, Kreikka 2013
Food Film Festival Amsterdam, Alankomaat 2013
Cleveland International Film Festival Cleveland (OH), Yhdysvallat 2013
Minneapolis / St. Paul International Film Festival Minneapolis (MN), Yhdysvallat 2013
Baltic Sea Forum for Documentaries Riika, Latvia 2013
YksiKaksiFilmi Tukholma, Ruotsi 2013
Tutti nello stesso Piatto Trento, Italia 2013
Minsk International Film Festival LISTAPAD Minsk, Valko-Venäjä 2013
Tampere Human Rights Film Festival Tampere, Suomi 2013
Ulkomaanmyynti
Norsk Rikskringkasting (NRK), Norja
Radiotelevisão Portuguesa (RTP), Portugali
Arte France - La Lucarne, Ranska
Arte, Saksa
Filmstriben, Tanska
Kuvauspaikat
Ulkokuvat
Brasilia:
Rondonia: avolouhos Bom Futuron kylässä (metalliavolouhos)

Saksa:
Frankfurt - Köln (rekat maantiellä)

Tanska:
Vestsjalland (sikala)

Portugali:
Mora (tomaattiviljelmät)

Puola:
Duda (nautojen teurastus)

Ranska:
Le Havre (satamakuvat), pastatehdas Avignonin lähellä Etelä-Ranskassa (pastatehdas)

Ukraina:
Bila Tserkva (vehnän tuotanto)

Italia:
Puglia (oliiviöljyn tuotanto ja -tehdas)

Romania:
Slobozia (sikateurastamo)

Suomi:
Etelä-Suomi (sateiset maantiekuvat Suomesta)

Toim. Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2017
Sisäkuvat
Brasilia:
Rondonia: Bom Futuron kylä (metallijalostamo)

Tanska:
Vestsjalland (sikojen keinosiemennys, pikkupossut)

Portugali:
Mora (tomaattitehdas)

Puola:
Duda (nautojen teurastus)

Ranska:
Chartres Pohjois-Ranskassa (kanala), pastatehdas Avignonin lähellä Etelä-Ranskassa (raviolin valmistus ja purkitus pastatehtaassa)

Ukraina:
Bila Tserkva (vehnän tuotanto myllyssä)

Italia:
Puglia (oliiviöljyn tuotanto ja -tehdas)

Romania:
Slobozia (sikateurastamo)

Suomi:
Vantaa: Citymarket Koivukylä (suomalainen ruokakauppa)

Toim. Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2017
Kuvausaika
2008 - 2011 (10 kuvausjaksoa + täydennyskuvauksia)
Sisältöseloste
Dokumenttielokuva kertoo raviolitölkin ainesten matkasta ympäri maailmaa elintarviketeollisuuden koneistossa. Samalla se kertoo elintarviketyöläisistä, heidän elämästään ja unelmistaan.

Brasilia – metalli
Säilyketölkin metalli on peräisin Brasiliasta, jossa avolouhoksella työskentelevä 12 lapsen äiti kertoo rankoista työoloistaan: hän on joutunut työskentelemään raskaana, nälissään ja janoissaan. Esikoistytär on kuollut ja suurin osa lopuista lapsista sijoitettu muualle. Omien vanhempiensa erossa hän jäi isälleen, joka pieksi häntä. Nainen haluaisi joskus nähdä äitiään ja halata häntä.

Tanska – porsaanliha
Tanskalainen siankasvattaja suhtautuu sikoihin samalla hellyydellä kuin koiriin ja pitää niitä uskollisina ja rakastavina. Mies ei ole koskaan seurustellut, mutta haluaisi perustaa perheen. Hän kärsii lievästä aivovauriosta, mutta haluaisi elää kuten normaalit ihmiset.

Emakon porsimisessa auttava nainen kertoo, että siat ovat luottavaisempia kuin ihmiset. Koska eläimet eivät itse ole valinneet päätyvänsä sikalaan, nainen yrittää tehdä niiden elämästä paremman hoitamalla niitä hyvin. Häntä itseään on lapsena kiusattu lihavuuden vuoksi. Nyt hän on tyytyväinen työhönsä ja työyhteisöönsä. Porsaat ajetaan lastauslavalle ja kuljetetaan kasvatettaviksi muualle.

Portugali – tomaatit
Portugalilaisella tomaattiviljelmällä naiset seulovat tomaatteja korjuukoneen liukuhihnalla. Kahvitunnilla he puhuvat nuoresta esimiehestään, jota he pelkäävät ja kunnioittavat. Yksi naisista unelmoi pysyvänsä terveenä, jotta voisi työskennellä ja rahoittaa tyttärensä yliopisto-opinnot. Nainen toivoo, että tytär voisi joskus tehdä mitä itse haluaa. Tomaatit toimitetaan jalostettavaksi tehtaaseen, josta tuotteet kuljetetaan edelleen ympäri Eurooppaa.

Puola – naudanliha
Puolalainen teurastaja kertoo saaneensa vaimonsa kiinni pettämisestä palattuaan Irlannista, jossa hänellä itselläänkin oli rakastajatar. Hän ihmettelee, miksei vaimo kertonut olevansa tyytymätön, mies olisi lähettänyt hieromasauvan. Teurastaja hakkasi kännipäissään vaimoaan useita kertoja. Hän on ollut monesti vankilassa ja aina vapauduttuaan juonut ja tapellut. Lapset ovat hänelle elämän tarkoitus, heidän vuokseen mies on valmis vaikka tappamaan. Joka yö hän suunnittelee kostoa entiselle vaimolleen ja tämän uudelle miehelle, sillä ”anteeksiantoa ei ole, ei tässä elämässä”. Teurastamossa naudat tainnutetaan, niiden veret lasketaan, ruhot ripustetaan lihakoukkuun ja ne nyljetään, suolistetaan ja paloitellaan. Työpäivän päätteeksi tilat siivotaan.

Ranska – kananmunat
Suurkanalassa kananmunat lajitellaan ja tarkastetaan tuotantolinjalla ennen kuin ne ohjautuvat pakattavaksi ja edelleen kuluttajille toimitettavaksi.

Ukraina – vehnä
Ukrainalainen puimurinkuljettaja kertoo isoveljestään, joka auttoi häntä lapsena kiusaajia vastaan. Myöhemmin veli jäi humalaisten poliisien auton alle ja kuoli. Silti viljelijä uskoo unelmiin ja haluaa auttaa tytärtään kasvamaan viisaaksi ja onnelliseksi. Myllyn laboratoriossa työskentelevä iäkäs nainen on huolissaan, tarvitaanko häntä enää töissä. Hän valmistautuu henkisesti jäämään eläkkeelle, vaikka rakastaa ja arvostaa sekä leipää että työtään.

Italia – oliiviöljy
Oliiviviljelmällä oliivit ravistetaan puista. Tehtaalla öljy erotetaan marjasta.

Romania – sianliha
Tanskalaiset porsaat päätyvät teurastettaviksi Romaniaan. Eläimiä ohjaillaan sähköpiiskalla. Ne tainnutetaan sähköllä ja teurastetaan liukuhihnalla. Romanialainen mies kertoo teurastaneensa yli 15 000 eläintä. Ensimmäisellä kerralla teurastus ja veriset kädet tulivat uniinkin, vieläkin työ kirpaisee sydäntä. Mies rukoilee Jumalalta anteeksiantoa, mutta hänen on ajateltava perhettäänkin: ilman työtä ei olisi mitä laittaa leivän päälle. Ruokalassa mies kertoo naistyötoverilleen naapurin romaneista, jotka eivät huolehdi lapsistaan, vaan kerjäävät eivätkä tee töitä.

Nainen on itse Romanian romani, joka tuli nuorena raskaaksi. Poikaystävä ei vieläkään suostu tunnustamaan lasta eivätkä miehen vanhemmat halua auttaa romaneja. Taloudellinen ahdinko painaa naista. Nuori isä ei tehnyt töitä vaan kävi baareissa ja pelasi. Perhe asui kaksi talvea ilman lämmitystä ja lämmintä vettä. Kun nainen tuli toistamiseen raskaaksi, poikaystävä olisi halunnut pelata hänen aborttiin tarkoitetut säästöt ja pahoinpiteli naisen. Nainen onnistui kuitenkin pitämään rahat itsellään ja hankki abortin. Silti nainen pelkää eroa, sillä hänellä ei olisi paikkaa, mihin mennä lapsen kanssa. Hän haaveilee olevansa vielä joskus kaunis morsian kauniissa puvussa, kammattuna ja meikattuna.

Ranska – tehdas
Raaka-aineet kuljetetaan ranskalaiseen tehtaaseen, jossa niistä valmistetaan raviolisäilykkeitä.

Suomi – määränpää
Tuotteet laivataan määränpäähänsä, Suomeen, jossa ne päätyvät ruokakaupan säilykehyllyyn.

Teksti: Suomen kansallisfilmografia / Tytti Rantanen, Jorma Junttila 2017
Aiheet
Lehdistöarviot
Säilöttyjä unelmia on hyvä esimerkki siitä, miten uusi suomalainen dokumenttikerronta luottaa ennen kaikkea kuva-asetelmien huolellisuuteen. Taustatyötä on tehty paljon ja sen myötä Gauriloffin elokuva näyttäytyy huolellisena toteutuksena”, Jarmo Valkola (Keskisuomalainen 27.1.2012) kiitti. ”Säilöttyjä unelmia on vertauskuvallisesti matka olemassaolon peruskysymyksiin. Näistä asetelmista on kyse sekä ruokaketjun kuvaamisessa että työläisten arkiunelmissa. Massatuotannon herättävimmät hetket koetaan teurastamokuvissa, joissa on paljastavuutta ja raa’an todellisuuden kuvitusta aivan kuin Georges Franjun klassikossa Eläinten veri (1949).” Valkolalle tuli mieleen myös Frederick Wisemanin dokumentti Liha (Meat, 1976). ”Säilöttyjä unelmia täyttää tehtävänsä ja osoittaa teitä olennaisten sosiaalisten aiheiden selvittämiselle aivan dokumentaarisen perustan ja perinteen hengessä. Nämä kuvat pistävät lahjomattomasti miettimään ihmiselon ja hyvinvoinnin vaatimaa hintaa.”

Säilöttyjä unelmia on episodielokuva, ja tähän liittyvät sekä sen heikkoudet että vahvuudet”, koki Anu Silfverberg (Helsingin Sanomat Nyt-liite 4/2012). ”Yksinkertainen rakenne kantaa hyvin ja päästää Heikki Färmin ja Tuomo Hutrin rauhalliset kuvat pääosaan. Katsoja pääsee matkalle, jonka vaiheet yllättävät mutta määränpää on tiedossa. Toisaalta episodirakenne on hiukan toisteinen ja tasapaksu. Aluksi minua vaivasi hiukan tietty päällekkäisyys elokuvan ideassa: toisaalta Gauriloff kertoo tuotteen alkuperästä ja siitä, millaisissa oloissa ihmiset ja eläimet elävät. Toisaalta näistä oloista ei juuri puhuta, sillä monologit käsittelevät yksityisiä asioita. [- -] Tällaisia alla kulkevia, pelkkien kuvien kautta nousevia teemoja elokuvassa on enemmänkin.”

Kari Salminen (Aamulehti Valo-liite 4/2012) rinnasti elokuvan sanattomaan saksalaisdokumenttiin Jokapäiväinen leipämme (Unser täglich Brot, 2005) luonnehtien molempia ”ruokakulttuurin teollisiksi sinfonioiksi”. ”Teollinen prosessi esittäytyy esteettisinä tuokiokuvina, eikä niinkään järkyttävänä spektaakkelina, vaikka muutamat teurastuskuvat ottavatkin koville. Kun aitauksen possuja tungetaan pieneen putkeen viimeiselle matkalle, vaikutelma on kauhuelokuvamainen. Gauriloff ei alleviivaa vaan jättää tilaa. Katsojien itse kankaalle heijastamat muistojen ja kulttuurivälähdysten kuvat muuttuvat osaksi elokuvaa.”

Rane Aunimo (Uutispäivä Demari 27.1.2012) piti Säilöttyjä unelmia poikkeuksellisen pohdittuna ja kuviltaan tarkasti rajattuna kokonaisuutena. ”Olematta hiukkaakaan hyökkäävä tai epäkunnioittava haastattelemiaan ja katsojia kohtaan Katja Gauriloffin erinomainen dokumentti osoittaa globaalia sosiaalista omaatuntoa näyttämällä sen, että käsissämme on verta.”

Olli-Matti Oinonen (Savon Sanomat 17.2.2012) ei kokenut ihmisten tarinoiden syventävän elokuvaa, ja teurastuskuvasto tuntui itsetarkoitukselliselta. ”Tuntuu, että ohjaaja yrittää väkisin kääntää elokuvansa lihansyönnin vastaiseksi ja hakea oikeutta eläimille. Ei kai se ole tämän elokuvan pääasiallinen tarkoitus? Säilöttyjä unelmia on omalla laillaan kyllä kiintoisa dokumentti niistä monista vaiheista, mitä valmiin ravioli-tölkillisen aikaansaaminen vaatii”, Oinonen myönsi. ”Lopputuloksesta jää kuitenkin vähän epämääräinen olo. Se, että tölkillinen raviolia käy yhdeksän maan kautta valmistukseen, tarvitsisi vielä jotain syvempää, joka puhuttelisi paremmin. Pelkkä kuvitus ja työläisten tarinointi ei sitä aivan saavuta. Sitä paitsi, missä tehtiin etiketit?”
Taustaa
Kolttasaamelaiset sukujuuret omaava elokuvaohjaaja-käsikirjoittaja Katja Gauriloff (s. 1972) on syntynyt Inarissa ja kasvanut Rovaniemellä. Hän muutti vuonna 1994 Ouluun opiskelemaan elokuvamaskeeraajaksi. Gauriloff on opiskellut kuvaajaksi Keski-Pohjanmaan elokuvakoulussa Kokkolassa ja valmistui vuonna 2004 ohjaaja-käsikirjoittajaksi Tampereen ammattikorkeakoulusta. Samana vuonna hän perusti Joonas Berghällin ja Mika Hotakaisen kanssa elokuvatuotantoyhtiö Oktober Oy:n, jonka tuotteisiin kuuluu mm. suuren menestyksen saanut dokumenttielokuva Miesten vuoro (2010). Gauriloff on tehnyt mm. lyhytelokuvia kuten Vanhan miehen viimeinen päivä (2002) ja Hyviä aikeita (2004). Tunnin mittainen kolttasaamelaisesta yhteisöstä ja perinteiden säilyttämisestä kertova dokumenttielokuva Huuto tuuleen (2007) palkittiin Valtion elokuvataidetoimikunnan laatutuella.

Ensimmäisenä pitkänä dokumenttielokuvanaan Gauriloff ohjasi elokuvan Canned Dreams / Säilöttyjä unelmia (2012), jolla on useita ulkomaisia osatuottajia ja rahoittajia kuten Arte-televisiokanava ja englanninkielinen Al Jazeera. Elokuva on kertomus elintarviketeollisuuden globalisoitumisesta ja ihmisistä teollisuuden takana. Siinä selvitetään miten euron maksava raviolitölkki päätyy suomalaiseen ruokakauppaan. Gauriloff seuraa monipolvista matkaa, joka alkaa Brasilian metallikaivoksesta ja kiertää lukuisten eri tuotantomaiden kautta purkittamoon Ranskaan.

Canned Dreams -dokumenttelokuvan teko kesti neljä vuotta. Gauriloff kertoi Forssan Lehden haastattelussa 4.2.2012: ”Kaksi ensimmäistä meni siihen, että tutkimme raaka-aineiden taustoja ja reittejä. Suurin yllätys oli, kuinka vaikea tavallisen kuluttajan on ylipäänsä saada selvää raaka-aineiden alkuperästä, ja kuinka laajalta ne kootaan.”

Portugalin tomaatit, Ukrainan vehnä, Italian oliiviöljy ja tanskalaiset possut matkasivat 30 000 kilometriä pitkin Eurooppaa, ennen kuin päätyivät Ranskassa samaan metallipurkkiin ja sieltä suomalaisen marketin hyllylle. Yhteensä tuotteen ainekset haalittiin kymmenestä maasta ja purkin metalli Brasiliasta asti. Gauriloff jäikin miettimään kuinka sitten on mahdollista, että suomalainen kuluttaja saa raviolinsa niin halvalla. Taustalla on äärimmilleen tehostettu teollinen ruokatuotanto, joka pusertaa kaiken irti ketjun joka lenkistä. Esimerkiksi Portugalin tomaatintuottajat kertoivat ettei tomaattien laadulla ole enää niin väliä, vain määrä ratkaisee.

Elokuva esitettiin viestimille maataloustuottajien etujärjestön MTK:n järjestämässä ennakkonäytöksessä. Forssan lehden haastattelussa ohjaaja kertoi, että elokuvalla ei ole kuitenkaan tarkoitus propagoida kotimaisen tuotannon puolesta, vaan lähinnä herättää keskustelua ruuan alkuperästä. Gauriloff toivoisikin elintarvikkeisiin selkeitä merkintöjä, joiden pohjalta kuluttaja voisi pohtia omia valintojaan.

Elokuva ottaa kantaa lihansyömiseen. Tanskasta Euroopan halki rahdattujen sikojen ja nautojen viimeiset hetket koetaan Puolan ja Romanian teurastamoilla. Gauriloff paljasti Forssan Lehden haastattelussa: ”Yritimme neljä vuotta päästä myös Saksassa oleviin siankasvattamoihin, joissa on enimmillään jopa 60 000 sikaa, mutta emme päässeet edes puhe-etäisyydelle.”

Eläinoikeusaktivistien salaa kuvaamat videot tehotuotantotiloilta ovat tulleet televisioruutuihin ja aiheuttaneet keskustelua. Gauriloffin elokuvassa tuotantotiloille ja teurastamoille on menty päivänvalossa ja luvan kanssa, luvat haettiin jopa vuosia aikaisemmin. Elokuvassa lopputulos on säpsähdyttävä. Gauriloff kertoi Kalevan haastattelussa 26.1.2012 halunneensa näyttää todellisuuden sellaisena kuin se on. Eläinten loppu ei ole kliinistä tai tuskatonta: ”Ihmisillä ei ole käsitystä, että veri roiskuu seinille, ja että eläimet huutavat kärsimyksestä ja pelosta.”

Elokuvan toisessa pääosassa ovat kuitenkin ihmiset ja heidän unelmansa, jotka usein liittyvät lasten tulevaisuuteen. Työläiset kertovat haastatteluissa elämänsä kipukohdista, mm. abortista parisuhdeväkivaltaan. Rankimmat olot ovat Brasilian avolouhoksella, jossa 12 lapsen äiti kourii paljain käsin malmia säilykepurkeissa käytettyyn metalliin. ”Ennakkoon oli tiedossa, että orjuus tavallaan ei ole maailmasta hävinnyt. Mutta kun sen näkee ja kokee itse, se on pysäyttävä kokemus”, Gauriloff sanoi Forssan Lehden haastattelussa.

Katja Gauriloffin haastattelun 15.3.2017 mukaan ensimmäiset demokuvaukset tehtiin 2008, kuvausten päävaihe oli vuonna 2010. Kuvauksia tehtiin vuosina 2008-2011 kymmenessä jaksossa kymmenessä eri maassa, loppuvaiheessa elokuvaa kuvattiin ja leikattiin yhtäaikaisesti. Elokuva kuvattiin super16 mm:n filmimateriaalille. Alkuvaiheessa taltioitiin myös runsaasti jaksoja suomalaisista ruokakaupoista Pohjois-Suomea myöten ja loppujaksoksi tarkoitettu kaatopaikkakohtaus Torniossa, mutta nämä jätettiin leikkausvaiheessa pois.

Elokuva sai aluksi ikärajakseen K15. Perusteluina mainittiin elokuvan sisältävän ”järkyttäviä, ahdistavia ja verisiä otoksia tuotantoeläinten teurastuksista”. Ikäraja laskettiin tuottajan valituksen ja uusintatarkastuksen jälkeen K12:een.

Canned Dreams palkittiin 20 000 euron suuruisella Elokuvan laatutuella. Elokuvan tanskalainen säveltäjä Karsten Fundal sai parhaasta musiikista Jussi-palkinnon.

Canned Dreams sai pääpalkinnon Saksan Lyypekin Nordische Filmtage Lübeck -elokuvajuhlilla pääpalkinnon (Documentary Film Prize) dokumenttielokuvien sarjassa.

Elokuvan dvd-julkaisulla on lisämateriaaleina mukana kolme varsinaisesta elokuvasta poisleikattua kohtausta, traileri ja valokuvagalleria.

Seuraavaksi Gauriloff ohjasi lyhytelokuvan Voimanlähde (2013, toisena ohjaajana Joonas Berghäll) ja pitkän dokumenttielokuvan Kuun metsän Kaisa (2016).

Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2017
Musiikki
Deltaplan
Säveltäjä: Eduard Artemev
Sanoittaja: Nikolaj Zinovev
Muusikko: Staffan Ström
Laulaja: Viktor Drevitski
Kiitokset
Brasilia<br />Coopersanta / Coopermetal – Bom Futuro Mine – Ariquemes – Rondônia / Jaime Valentin Morgan, Angelita dos Santos, Paulo Henrique Prandi, Fabio Arantes Dantas, Grupo André Maggi – Hermasa – Grain Riverport – Porto Velho – Rondônia / Daniel Lino Escobar, Hermenegildo Alves Pereira, Alvaro Molina, Aquarius Hotel – Ariquemes – Rondônia, Red Dragon Flight School – Ariquemes – Rondônia, N/M Comte N.S. Aparecida – Porto Velho, Labo Cine do Brasil S.A., 16mm Film Processing – Rio de Janeiro<br /><br />Tanska<br />Doxbio, Frihedslund Læregård / Dennis Gormsen and all the workers at the farm<br /><br />Portugali<br />Câmara Municipal de Mora, Fluviário de Mora, Joaquim Neto, Lucio Faria<br /><br />Puola<br />Duda SA, Sr Bieganów Provimi Polska, Panavision, Fonograf, Heliograf<br /><br />Ranska<br />”K” Line Le Havre / Kim Goodwin, Bruno Castaigne, Transports Olivier Leloup – Le Havre, Adocom-Arnaud Narcy / Nathalie Le Dorner, Grégoire Hubert, Grand Port Maritime du Havre / Annie Vandôme, Andrée Pépin, Générale de Manutention Portuaire / Solenn Guilevic, Anne Monnier, Yves Hazard, Sébastien Dumetz, Jérôme Derudder, Claire Langmann, Raynal et Roquelaure / Norbert Glemet, Florence Guillon, Marc Unterstock, LTC / Olivier Gravenhorst<br /><br />Ukraina<br />Ministry of Agrarian Policy of Ukraine, Kyiv Regional State Administration, State Administration of Bila Tserkva<br /><br />Italia<br />Consorzio Salentino Olivocultori, Antica Masseria Brancati – Ostuni, Oleificio Cooperativo – Ostuni, Ostuni Palace Hotel, Sansificio S.A.I.O. – Ostuni, Cooperativa Libera Terra – Mesagne, Masseria Selvaggi – Manduria, Frantoio Milizia – Sava, Casale Sombrino – Supersano, Daniele Basilio, Antonio Luppoli, Gianfranco Ciola, Elena Martucci, Michele Martucci, Francesco Milizia, Giuseppe Milizia, Corrado Rodio, Francesco Selvaggi, Antonio Piccinno, Cosimo Damiano Guarini, Alessandro Pavone <br /><br />Romania<br />Nicu Bunea / Cocor Com Slobozia, Dorina, Fane, Viorica and all the workers at the slaughterhouse<br /><br />Erityiskiitos<br />Elli ja Raimo Sääskilahti, Toni Sääskilahti, Christian Flores Aldama, Mika Hotakainen, Mika Kaurismäki, Heino Deckert, Pauli Antila, Petri Rossi, Jukka Nykänen, Maria Lappalainen, Pekka Karjalainen, Janne Laine, Raija Berghäll, Lilli Berghäll, Kaisa Oinas, Juha Hooli, Jacob Kirkegaard, Kateryna Zavoloka, Anders Hedström, Kazimierz Rabski, Sérgio Borges Martins Filho, Aretta Vähälä, Joel Hypen, Saara Cantell, Ville Cantell, Fredrik Boëthius, Anders Hedström, Inger-Mari Aikio Arianaick, Jussi Sulkala, Laura Toivola, Raphael Freire, Sara Samana, Amelie Bessiere, Martti Ylöstalo, Anna Konttinen<br /><br />Twelve for the Future 2007, Eurodoc 2008<br /><br />Kaukokiito Oy / Tuula Mäkinen, Henri Jussila, Juha Hiltunen, Jätekeskus Jäkälä / Satu Keski-Anttila, Helge Tuisku, Kari Maijanen, K-Supermarket Kauppatori / Kari Mettiäinen, Citymarket Koivukylä / Janne Rinne, Kesko / Ari Mansikka, North Star Rental / Nisse Järvi
Tarkastustiedot
Tarkastuselin
VET
Tarkastusnumero
A-88272
Tarkastuspäivä
20.12.2011
Formaatti
Muu
Perustelut
Dokumentti ihmisistä ja unelmista, ruosta ja sen tuotannosta. Järkyttäviä, ahdistavia ja verisiä otoksia tuotantoeläinten teurastuksista.
Kesto/leikattu
1:21:40
Ikäraja
K15
Tarkastamolaji
Dokumentti
Tarkastuttaja
FS Film Oy
Muut tiedot
Tarkastajat: Maarit Pietinen Leena Karjalainen
Tekniset tiedot
Väri
väri
Ääni
ääni, Dolby Digital (SRD)
Kuvasuhde
2,35:1
Kesto
82 min