Bring the Beat Back!

Talo, jonka Jaska jätti rakentamatta (työnimi)
QR-koodi

Tämän aineiston tarjoaa

  • Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Bring the Beat Back!

Bring the Beat Back! on dokumentti teknobeatista ja acid house -ilmiöstä.

Tallennettuna:
Genre
Ikäraja
S
Näyttelijät
Tekijät
Henkilö Hannu Puttonen , Ohjaaja
Henkilö Seppo Koskela , tuottaja
Henkilö Hannu Puttonen , suunnittelu
Henkilö Kimmo Sininen , kuvaus  (video)
Henkilö Philip Hoffman , kuvaus  (8 mm ja 16 mm)
Henkilö Kimmo Sininen , leikkaus
Henkilö Harri Jauhiainen , leikkaus
Henkilö Kristiina Nisula , leikkaus
Henkilö Hannu Puttonen , haastattelut
Henkilö Kimmo Sininen , animaatio  (Amiga 2000)
Henkilö Sami Liljeblad , animaatio  (Harriet Quantel)
Henkilö Kimmo Sininen , videoeditointi
Henkilö Harri Jauhiainen , videoeditointi
Henkilö Kristiina Nisula , videoeditointi
Henkilö Harri Jauhiainen , kaleidoskooppi
Henkilö Veli Miettinen , kaleidoskooppi
Henkilö Roope Lehtinen , käsikirjoituskonsultti
Henkilö Keijo Tamminen , musiikkikonsultti
Henkilö Kari Hintikka , äänen jälkikäsittely
Kreditoimattomat
Henkilö Hannu Puttonen , käsikirjoitus
Henkilö Kimmo Sininen , äänittäjä
Henkilö Kari Kallioniemi , valokuvat
Henkilö Mikko Männistö , juliste  (Yam)
Henkilö Sam Inkinen , käsikirjoituskonsultti
Henkilö Roo Ketvel , käsikirjoituskonsultti
Henkilö Kimmo Sininen , valokuvat
Tuotantotiedot
Tuotanto
Tuotantokustannukset
180 000 mk
Rahoitus
Julkaistu
1992
Esitystiedot
Ensi-ilta
03.07.1992
Ensi-iltapaikat
Helsinki: Illusion
Filmikopioiden määrä
1
Katsojaluku
159
Festivaaliosallistumiset
Tampereen elokuvajuhlat Tampere, Suomi 1993
Kuvauspaikat
Ulkokuvat
Iso-Britannia:
Leeds: keskusta ja rautatieasema (LFO kaupungilla)

Venäjä:
Pietari: Leningradski Planetari Park im. Lenina 4 (planetaario)

- Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan.
Sisäkuvat
Suomi:
Helsinki: ELMU ry:n monitoimitalo "Lepakkoluola" Porkkalankatu 1 (disko), Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry:n videotyöpaja Kuoppatie 4 (MC Pixyn haastattelu), ravintola Vanhan yläkerta Mannerheimintie 3 (Pulse 1)

Tampere: ravintola Laternan ylin kerros Puutarhakatu 11 (disko)

Iso-Britannia:
Lontoo: Faber & Faber -kustantamon yläkerta 3 Queen Square (John Savagen haastattelu)
Leeds: Marc Bellin asunto (LFO:n haastattelu), vaate- ja musiikkiliikkeet keskustassa (LFO ostoksilla)

Sheffield: rautatieasema (asemalaituri), Richard Kirkin studio (Kirkin haastattelu)

Venäjä:
Pietari: klubi Leningradski Planetari Park im. Lenina 4 (pietarilainen klubi, Potapovin haastattelu), Miša Malinin asunto (Malinin haastattelu)

- Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan.
Kuvauspaikkahuomautukset
Captain Freedomin, Hz Raivion ja Roo Ketvelin haastatteluja kuvattiin Helsingissä VR:n makasiineilla Mannerheimintie 13, Pezin haastattelua lontoolaisessa hotellissa Lancaster Gatella. Tausta on kaikissa häivytetty.

- Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan.
Kuvausaika
10.1.-2.4.1992

- Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan.

Sisältöseloste
"House on nykyhetki! House on positiivinen tulevaisuus!" julistaa helsinkiläis-tamperelainen MC Pixy dokumentin aluksi. Elokuva koostuu mm. haastatteluista, musiikkivideoista sekä KLF-duon lyhytelokuvasta The Rites of Mu, joka kuvaa kadonneella Mu:n mantereella suoritettavaa juhlariittiä.

Teknojournalisti Graham Sherman harmittelee, että teknoa vähätellään vaikka se on kovin juttu sitten rock 'n' rollin. Hän vertaa teknoa jazziin, koska se on täysin vapaata ilmaisua. Flyer-suunnittelija Pez arvelee, että jokaisella on mahdollisuus näyttää kykynsä ja nousta tanssitähdeksi. Rave-tansseja ei mainosteta julisteilla vaan käsin jaettavilla flyereilla.

Rave-manageri Captain Freedomin mielestä tekno on uusi uskonto, ja nykynuori "uskoo siihen ainoaan oikeaan jumalaan, itseensä." "Minulle house merkitsee historian ja musiikkiperinteen taakasta vapautumista: rock on kuollut", toteaa MC Pixy. Filosofi Hz Raivio puolestaan uskoo, että "mekaaninen tanssija on tyytyväinen itseensä ja tämän jatkona unohtaa itsensä".

KLF:n Bill Drummond pohtii, että hän voisi jonakin toisena aikana olla vaikkapa kirjailija tai puuseppä. Leedsiläisen LFO:n jäsenet kasvoivat tietokonepelien parissa, tekivät vain sellaista musiikkia mistä pitivät ja huomasivat äkkiä - huvittuneina - olevansa suosittuja. Punk-historioitsija Jon Savage katsoo teknon olevan osa samaa virtaa punk-musiikin kanssa, vaikka soundit muuttuvatkin. Richard Kirk muistelee Cabaret Voltaire -yhtyettään, joka oli teknon edelläkävijä ja joka aluksi kytkeytyi löyhästi punkiin. Hän ei kuitenkaan usko yhtyeensä kuuluneen mihinkään trendiin. Pietarilainen rave-järjestäjä Saša Potapov toteaa, että venäläisen house-kulttuurin perustana oli ensimmäinen Sputnik vuonna 1961. Novyje Kompozitoryn säveltäjän Miša Malinin mukaan Venäjällä on vähän house-musiikkia, koska laitteistoa on niukasti ja koska vain harva on käynyt lännessä hakemassa vaikutteita.

Väliotsikot jäsentävät dokumentin seuraaviin osiin: techno for an answer; I was a teenage raver once; all you need is a flyer or two; is this what KLF is/was about?; so if in a band, quit. get out. now.; this is what Orbital is about; 1979 was such a long time ago; 1983 - whatever happened to new romantics?; 1986 - detroit calling; 1990 - thus came bleep and clonk; chill out in st.Petersburg; dance ex machine.

- Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan.
Aiheet
Lehdistöarviot
"Visuaalisesti taidokas ja monimuotoinen, tutkimansa musiikinlajin rytmiä noudattava ohjelma ei oikeastaan analysoi teknomusiikin historiallista tai sosiaalista merkitystä, vaikka siinä paljon puhetta ja tekstiä onkin", kirjoitti Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 3.7.1992). "Puttosen kommentaattorit heittävät katsojalle/kuulijalle haltioituneita kärjistyksiä ja tekoälyllistä hölynpölyä, eivät punnittuja mielipiteitä tai tutkittua tietoa. 'Rock'n'roll on kuollut, tekno merkitsee ydinräjäytystä oman pään sisällä', jne. Kuka nyt milläkin haluaa päänsä posauttaa... Teknisesti ja esteettisesti Bring the Beat Back on kuitenkin tekijältään vakuuttava taidonnäyte."

Kari Siirtonen (28/1992) oli samoilla linjoilla: "Jo alussa selviää, mistä on kyse, kun sanotaan, että tekno(-musiikki) on uskonto. Tätä lausumaa seuraava ohjelma on näin ollen saarna, jolla lujitetaan uskovaisten ryhmähenkeä. Ulkopuolinen katsoja tuntee itsensä vaivautuneeksi. Mahdolliset kysymykset tai kiinnostuksen herääminen tyrmätään ympäripyöreällä ja tyhjänpäiväisellä filosofoinnilla. Visuaalisesti ohjelma on upeaa kuvilla ja väreillä leikittelyä, joskin nopeat leikkaukset, puhumattakaan jatkuvasta taustajumputuksesta, alkavat heikentää kykyä keskittyä näkemäänsä."

Leena Virtasen (Helsingin Sanomat 10.7.1992) mielestä on onni, ettei dokumentti "yritäkään olla kaikenkattava historiikki tai sosiaalinen analyysi. Se tuskin olisi kovin kiinnostavaa. [- -] Mukaan mahtuu nuorten luovaa hulluutta, mutta myös silkkaa hurmoshenkisyyttä. Tekijät eivät ole tehneet ilmiöstä mieleistään ääripäitä siistimällä."

- Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan.
Taustaa
Hannu Puttonen (s. 1960) oli tehnyt musiikkivideoita, radio- ja tv-ohjelmia sekä toiminut kulttuurilehti Chantin päätoimittajana ennen dokumenttielokuvaansa Bring the Beat Back!. Häntä saatettiin luonnehtia "mediakokeilujen pioneeriksi", jolle eri välineet "liittyvät saumattomasti yhteen" (Helsingin Sanomat 3.7.1992). "Tekno on 90-luvun kulttuurinen katalysaattori, sulauttaja, Moolokin kita", Puttonen perusteli aiheenvalintaansa ja määritteli lehdistötiedotteessa:

"Bring the Beat Back! on manifestin muotoon puettu audiovisuaalinen dokumentti teknohousesta [- -]. Se lähestyy aihettaan eri näkökulmista - siihen liittyvistä filosofisista lähtökohdista (joista osaa kuvataan puhtaasti tanssiosuuksilla, mm. fraktaalein varustettuna), teknosta elämäntapana ja musiikkiteollisuuden uutta luovana moottorina sekä tietysti itse ko. musiikin tekemisen erityispiirteistä (esim. sämpläys) käsin."

"Se mikä tekee teknosta radikaalia", Puttonen lisäsi kirjeessään Juha Seitajärvelle, "on idea siitä eräänlaisena rockkulttuurin kuolemana ja päätepisteenä. Se ilmenee tietynlaisena tekijän anonymiteettinä ja perinteisen rocktähden kieltämisenä. Tanssiva yleisö ja heidän olemistilansa on pääosassa. Kaikki osaksi valtavirtaa kasvaneet rockkulttuurin elementit on pyritty kääntämään ylösalaisin ja tuhoamaan kokonaan."

"Dedicated to the life and times of Kingboy D & Rockman Rock & Ford Timelord", kuului alkutekstien omistus. Elokuva sai nimensä hokemasta, jota KLF-yhtye käytti mm. hitissään Justified and Ancient (1992); suomenkielinen työnimi on väännös englantilaisesta teknohitistä The House That Jack Built (1991). Aineistoa kuvattiin Helsingin lisäksi Lontoossa, Leedsissä, Sheffieldissä ja Pietarissa. Lisäksi käytettiin otteita musiikkivideoista sekä sekaisin erilaisia animaatio-ohjelmistoja kuten "halpaa" Amigaa ja "kallista" Quantelia. Suurin osa elokuvasta syntyi kahden miehen, Puttosen ja videotaiteilija Kimmo Sinisen, voimin.

Haastatelluista henkilöistä MC Pixy oli tamperelais-helsinkiläinen tekno-dj, Captain Freedom helsinkiläinen rave-tapahtumien järjestäjä, Hz Raivio ja Roo Ketvel nuoria filosofeja. Raivio, Jakke Holvas ja Veikko Somerpuro esiintyivät myös kollektiivina Teoriatehtaan nimellä. Englantilaista näkemystä edustivat KLF:n jäsen Bill Drummond, LFO-duon Marc Bell ja Jez Varley, Cabaret Voltairen Richard Kirk, New Musical Expressin teknopalstan vastaava Graham Sherman, populaarikulttuurin tutkija Jon Savage sekä rave-tapahtumia mainostavien flyereiden suunnittelija Pez. Pietarista löytyivät rave-manageri Saša Potapov ja Novyje Kompozitory -teknoyhtyeen säveltäjä Miša Malin.

Sittemmin Puttonen on jatkanut yhteistyötä Seppo Koskelan Tosijutut Oy:n kanssa ja tehnyt niin dokumenttielokuvia, musiikkivideoita kuin tv-ohjelmia - niistä Linus Torvaldsia ja tämän käyttöjärjestelmää Linuxia esittelevä dokumentti The Code - Koodi (2001) sai ensiesityksensä elokuvateatterissa.

- Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan.
Musiikki
1. Wichita Lineman Was a Song I Once Heard
Säv. ja san. James Cauty - William Drummond
The KLF (off, alkutekstit), 0' 08".
Levytys:
The KLF; KLF Communications KLF 99X, 1990.


2. Intro
Säv. ja san. Mark Bell - Gez Varley
LFO (off, alkutekstit), 0' 20".
Levytys:
LFO; Warp Records WARPCD03, 1991.


3. 1-2-3 Acid! (Extended "Futuristik" Mix)
Säv. ja san. Luca Pretolesi
Digital Boy (off), 1' 50".
Levytys:
Digital Boy; Flying Records FLYUK 19T,
1991.


4. The Rites of Mu (musiikkivideo, 1991)
Säv. ja san. James Cauty - William Drummond
The KLF (off), viidessä osassa, yht. 6' 00".


5. 20 000 Hardcore Members
Säv. ja san. Mark Davies - Ali Ghani
Messiah (off), 0' 23".
Levytys:
Messiah; Kickin Records KICK 8,
1991.


6. Anasthasia (Out of History Mix)
Säv. ja san. Patrick De Meyer - Olivier Abbeloos
T99 (off), 0' 07".
Levytys:
T99; XL Recordings XLT-19, 1991.


7. Technofunk (Part I)
Säv. ja san. Steve Bicknill
Lost (off), 0' 15".
Levytys:
Lost; Perfecto Records PT 44560, 1991.


8. Mentasm
Säv. ja san. Joey Beltram - Mundo Muzique
Second Phase (off), 0' 50".
Levytys:
Second Phase; R & S Records RSUK 2, 1991.


9. My Sound
Säv. ja san. Joey Beltram
Beltram (off), 0' 04".
Levytys:
Beltram; R & S Records RSUK 3, 1991.


10. Lift
Säv. 808 State
808 State (off), 1' 32".
Levytys:
808 State; ZTT (Universal) UD 53139, 1991.


11. Justified and Ancient (Stand by The JAMS) (musiikkivideo)
Säv. ja san. James Cauty - William Drummond - R. Lyte
Es. The KLF ja Tammy Wynette (playback), kaksi kertaa, yht. 1' 52".
Levytys:
The KLF ja Tammy Wynette; KLF Communications KLF 99X, 1990.


12. America: What Time is Love? (musiikkivideo)
Säv. ja san. James Cauty - William Drummond - Isaac Bello - J. Leslie McFarland
Es. The KLF (playback), 1' 23".
Levytys:
The KLF; Arista 12366-4, 1992.


13. 3 A.M. Eternal
Säv. ja san. James Cauty - William Drummond - R. Lyte
KLF & Extreme Noise Terror (off), 0' 05".
Levytys:
KLF & Extreme Noise Terror; KLF Communications KLF 5, 1991.


14. Disco 130 (Sonic Assault Version)
Säv. ja san. Lee Newman - Michael Wells
Tricky Disco (off), 0' 37".
Levytys:
Tricky Disco; Rumour Records RUMAX 39, 1991.


15. Nightmare
Säv. ja san. Lester Fitzpatrick
Kid Unknown (off), 0' 40".
Levytys:
Kid Unknown; Warp Records WAP 20, 1992.


16. The Groove That Won't Stop
Säv. ja san. Kevin Saunderson
Kevin Saunderson (off), 0' 22".
Levytys:
Kevin Saunderson; Network Records RETRO LP1, 1991.


17. It's Grim Up North (musiikkivideo)
Säv. ja san. James Cauty - William Drummond
Es. The Justified Ancients of Mu Mu (playback), kahdessa osassa, yht. 0' 45".
Levytys:
Justified Ancients of Mu Mu; KLF Communications JAMS 028R, 1991.


18. LFO (musiikkivideo)
Säv. ja san. Mark Bell - Gez Varley - Martin Williams
Es. LFO (playback), 1' 10".
Levytys:
LFO; Perfecto Records WARP CD3, 1991.


19. Autobahn
Säv. ja san. Ralf Hütter - Florian Schneider, san. Emil Schult
Kraftwerk (off), 0' 02".
Levytys:
Kraftwerk; Electrola 7966721,
1974.


20. Chime (Joey Beltram Mutation)
Säv. ja san. Phil Hartnoll - Paul Hartnoll
Orbital (off), 0' 20".
Levytys:
Orbital; FFRR Records FXR 181,
1990.


21. Nag Nag Nag (musiikkivideo)
Säv. ja san. Richard H. Kirk - Stephen Mallinder - Chris Watson
Es. Cabaret Voltaire (playback), 0' 35".
Levytys:
Cabaret Voltaire; Rough Trade RT 018,
1979.


22. Sleepwalking (musiikkivideo)
Säv. ja san. Richard H. Kirk - Stephen Mallinder
Es. Cabaret Voltaire (playback), 0' 28".
Levytys:
Cabaret Voltaire; Virgin CVM 1, 1985.


23. Sensoria (musiikkivideo)
Säv. ja san. Richard H. Kirk - Stephen Mallinder
Es. Cabaret Voltaire (playback), 0' 33".
Levytys:
Cabaret Voltaire; Some Bizarre CVS 312, 1984.


24. Kick Jack
Säv. ja san. Richard H. Kirk - dj. Parrot
Sweet Exorcist (off), 0' 25".
Levytys:
Sweet Exorcist; Warp Records WAP 13, 1991.


25. Testone (musiikkivideo)
Säv. ja san. Richard H. Kirk - dj. Parrot
Es. Sweet Exorcist (playback), 2' 15".
Levytys:
Sweet Exorcist; Warp Records WAP3, 1990.


26. Biofeedback
Säv. ja san. George Evelyn - Kevin Harper
Nightmares on Wax (off), 0' 16".
Levytys:
Nightmares on Wax; Warp Records WAP 15, 1990.


27. Vamp (The Original Mix)
Säv. ja san. Marcos Salon
Outlander (off), 0' 06".
Levytys:
Outlander; R & S Records RS 9116, 1991.


28. Sputnik
Säv. ja san. Valeri Alakhov - Igor Veritšev
New Composers (= Novyje Kompozitory) (off), 3' 45".
Levytys:
New Composers; Ark Records, 1989-1990.


29. Malfunction
Säv. ja san. Mark Franklin - Nigel Champion
N-Joi (off), 0' 05".
Levytys:
N-Joi; Deconstruction PT 44446, 1991.


30. Fever Called Love
Säv. ja san. Caspar Pound - Lonich - Marc Williams
R.H.C. [= Rising High Collective] (off), 0' 11".
Levytys:
R.H.C.; R & S Recordings RSUK 9,
1991.


31. Reach (Project One Mix)
Säv. ja san. Caspar Pound - Lonich - Marc Williams
R.H.C. (off), 0' 12".
Levytys:
R.H.C.; Rising High Records RSN 24X, 1992.


32. Track With No Name
Säv. ja san. Robert Gordon - Winston Hazel - Sean Maher
Forgemasters (off), 0' 46".
Levytys:
Forgemasters; Warp Records WAP 1, 1989.


33. Q
Säv. ja san. Brian Dougans - Garry Cockbain
Mental Cube (off), 0' 04".
Levytys:
Mental Cube; Debut DEBTX 3112, 1990.


34. Stabbed in the Back
Säv. ja san. D. Hope
Mind of Kane (off), 1' 04".
Levytys:
Mind of Kane; Déjà Vu R.e.c.o.r.d.i.n.g.s. DJV 007, 1991.


35. Activ 8 (Come With Me) (Hardcore Holocaust Mix)
Säv. ja san. Marc Archer - Chris Peat
Altern 8 (off), 0' 02".
Levytys:
Altern 8; Network Records NWKT34, 1992.


36. Charly (Original Mix)
Säv. ja san. Liam Howlett
The Prodigy (off), 0' 07".
Levytys:
The Prodigy; XL Recordings XLT 21, 1991.


37. Go (Woodtick Mix)
Säv. ja san. Richard Melville Hall (perustuu David Lynchin teemaan Laura Palmer's Theme)
Moby (off, lopputekstit), 0' 38".
Levytys:
Moby; Outer Rhythm FOOT 15, 1991.

Huomautuksia:
Kappaleiden kestot on merkitty Teostoilmoituksen tarkkuudella.
Kiitokset
Bill Drummond & Jimmy Cauty (KLF), Eliot Ness, Samu Mielonen, Kari Kallioniemi, Veikko Somerpuro, Jakke Holvas, Sam Inkinen, Johanna Kantola, Sari Volanen, Marika (Mega Records), NME, Virgin Records, Fran (Warl Record), Kevin (Rage), Ray (Raindance), Sasha (Fontanka), Hyperdelic Housers, Vision, Probe, Pulse, Destroit III, Plastic Factory, Theory Factory, Berlin, KY, Happy Ever After, KSL Video Workshop, Ecstasy, Roland, Strobo, Savukone, Avaruus, Kaaosteoria, Rock'n'roll -- for it's timely Death
Arkistoaineisto
The KLF:n viisiosainen, Skotlannin Jura-saarella kuvattu musiikkivideo The Rites of Mu (1991) esitetään kokonaisuudessaan. Elokuvassa on näytteitä myös seuraavista musiikkivideoista: The KLF:n Justified and Ancient (1991), The Justified Ancients of Mu Mun (The JAMS) It's Grim Up North (1991), The KLF:n America: What Time Is Love? (1992), LFO:n LFO (1991), Cabaret Voltairen Nag Nag Nag (1979), Sleepwalking (1985) ja Sensoria (1984) sekä Sweet Exorcistin Testone (1990).

Lisäksi nähdään kuvainsertti Kraftwerkin Musique non-stop -musiikkivideosta (1986).

Kirjallisuusnäytteet: The Timelords: The Manual (How to Have a Number One the Easy Way).

- Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan.
Tarkastustiedot
Tarkastuselin
VET
Ilmoitus
tarkastus
Tarkastusnumero
27085
Tarkastuspäivä
02.07.1992
Formaatti
video
Pituus/leikattu
--
Kesto/leikattu
44 min
Veroluokka
10 %
Ikäraja
S
Osia
1
Tarkastuttaja
Tosijutut Oy
Tekniset tiedot
Väri
väri
Ääni
ääni
Kuvasuhde
video
Kesto
45 min