Ariel

QR-koodi

Tämän aineiston tarjoaa

  • Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Ariel

Tallennettuna:
Genre
Ikäraja
S
Näyttelijät
Henkilö Turo Pajala , Taisto Olavi Kasurinen
Henkilö Susanna Haavisto , Irmeli Katariina Pihlaja
Henkilö Matti Pellonpää , Mikkonen
Henkilö Eetu Hilkamo , Riku
Henkilö Erkki Pajala , kaivosmies
Henkilö Matti Jaaranen , pahoinpitelijä
Henkilö Hannu Viholainen , apuri
Henkilö Jorma Markkula , prikkamies
Henkilö Tarja Keinänen , nainen satamassa
Henkilö Eino Kuusela , mies rannalla
Henkilö Kauko Laalo , asuntolanhoitaja
Henkilö Jyrki Olsonen , mies asuntolassa
Henkilö Esko Nikkari , autokauppias
Henkilö Marja Packalén , tuomari
Henkilö Mikko Remes , vankilalääkäri
Henkilö Tomi Salmela , vartija
Henkilö Reijo Marin , vartija
Henkilö Heikki Salomaa , vartija
Henkilö Veikko Uusimäki , pormestari
Henkilö Esko Salminen , roisto
Henkilö Hannu Kivisalo , portieeri
Henkilö Pekka Wilen , laivuri
Kreditoimattomat näyttelijät
Henkilö Juuso Hirvikangas , mies satamassa
Henkilö Heikki Anttila , mies satamassa
Henkilö Merja Pulkkinen , nainen ravintolassa
Henkilö Jaakko Talaskivi , kokki
Henkilö Jouko Lumme , 2. kokki
Henkilö Sirkka Rautiainen , televisiota katsova nainen
Henkilö Markku Rantala , mies asematunnelissa
Henkilö Mikko Lyytikäinen , oikeuden jäsen
Henkilö Timo Toikka , mies oikeussalissa
Henkilö Hanna Jokinen , nainen oikeussalissa
Henkilö Timo Harakka , mies oikeussalissa
Henkilö Sami Lanki , mies oikeussalissa
Henkilö Kari Helaseppä , mies oikeussalissa
Henkilö Marja Salminen , nainen oikeussalissa
Henkilö Timo Markko , vanki vierailuhuoneessa
Henkilö Olli Varja , vanki vierailuhuoneessa
Henkilö Sakari Kuosmanen , vankilan portinvartijan ääni  (jälkiäänitysääni)
Henkilö Pentti Auer , laivurin ääni  (jälkiäänitysääni)
Muut esiintyjät
Arkistoaineisto / esiintyjät: Urho Kekkonen (valokuva), Humphrey Bogart elokuvassa <i>High Sierra</i> (1941) (Lähde: SKF 10) , muutesiintyjät
Tekijät
Henkilö Aki Kaurismäki , Ohjaaja
Henkilö Aki Kaurismäki , käsikirjoitus
Henkilö Aki Kaurismäki , tuotanto
Henkilö Timo Salminen , kuvaus
Henkilö Raija Talvio , leikkaus
Henkilö Jouko Lumme , ääni
Henkilö Risto Karhula , lavastus
Henkilö Tuula Hilkamo , puvustus
Henkilö Jaakko Talaskivi , tuotantopäällikkö
Henkilö Pauli Pentti , apulaisohjaaja
Henkilö Timo Markko , kamera-assistentti
Henkilö Heikki Ortamo , kamera-assistentti
Henkilö Olli Varja , valaisu
Henkilö Mikko Mattila , valaisu
Henkilö Juuso Hirvikangas , valaisu
Henkilö Veikko Aaltonen , apulaisäänittäjä
Henkilö Outi Hyytinen , leikkausassistentti
Henkilö Heikki Ukkonen , järjestäjä
Henkilö Erkki Lume , järjestäjä
Henkilö Simo Sulva , lavastemies
Henkilö Sirkka Rautiainen , apulaispuvustaja
Henkilö Marja-Leena Helin , kuvaussihteeri ja stillkuvaaja
Henkilö Erkki Astala , julkisuus
Henkilö Haije Alanoja , tuotantosihteeri
Henkilö Kjell Westman , miksaus  (FilmMixarna)
Henkilö Leena Palmu , negatiivileikkaus  (MTV-Elokuvalaboratorio)
Henkilö Timo Nousiainen , värinmäärittely  (MTV-Elokuvalaboratorio)
Henkilö Pirjo Laivuori , värinmäärittely  (MTV-Elokuvalaboratorio)
Yhteisö Finnkino Oy , levittäjä
Yhteisö Nordic Films Group , levittäjä
Yhteisö Sandrew Metronome Finland Oy Ab , levittäjä
Yhteisö Future Film Oy , levittäjä
Kreditoimattomat
Henkilö Jukka Anttonen , lavasterakentaja
Henkilö Seppo Saarinen , rakennusmies
Henkilö Heikki Anttila , rakennusmies
Henkilö Aki Kaurismäki , musiikin valinta
Henkilö Marja-Leena Helin , juliste
Tuotantotiedot
Tuotanto
Tuotantokustannukset
4 185 743 mk
Rahoitus
Julkaistu
1988
Esitystiedot
Levittäjä
Ensi-ilta
21.10.1988
Ensi-iltapaikat
Helsinki: Andorra 1, Nordia 1
Jyväskylä: Elohuvi 2
Oulu: Formia 2
Tampere: Nordia
Turku: Julia 4
Filmikopioiden määrä
7
Katsojaluku
35 131
Televisioesitykset
  • 25.10.1990 YLE TV2 Katsojia: 690 000
  • 01.12.1995 YLE TV2 Katsojia: 201 000
  • 31.12.1997 YLE TV2
  • 30.10.1998 YLE TV2 Katsojia: 84 000
  • 29.09.2001 YLE TV1 Katsojia: 131 000
  • 17.10.2017 Yle Teema & Fem [Kino Suomi]
  • 30.12.2017 Yle Teema & Fem
  • 10.09.2019 Yle Teema & Fem [Kino Suomi]
Palkinnot
Elokuvatuotannon laatutuki 1988: 260 000 mk (yhdessä Sirpin ja kitaran kanssa).
Moskovan elokuvajuhlat, Moskova, Neuvostoliitto 1989: paras miesnäyttelijä: Turo Pajala.
FIPRESCI:n palkinto 1989: Aki Kaurismäki, Turo Pajala.
The National Society of Film Critics, Yhdysvallat: vuoden paras ulkomainen elokuva 1990.
Festivaaliosallistumiset
Internationale Filmfestspiele Berlin / Forum des jungen Films Berliini, Saksan liittotasavalta 1989
Cork Film Festival Cork, Irlanti 1989
Festival Internacional de Cinema da Figueira da Foz Figueira da Foz, Portugali 1989
Galway Film Fleadh Galway, Irlanti 1989
Moskovan elokuvajuhlat Moskova, Neuvostoliitto 1989
Festival Internacional de Cine de Gijón Gijón, Espanja 1990
São Paulo International Film Festival São Paulo, Brasilia 1990
Kuvauspaikat
Ulkokuvat
Kemijärvi: Raajärven kaivos (kaivos)

Salla: kahvila Kuhmitsa Ruotsalaisentie 1 (kahvila), autiotalo Hanhikangas (nyk.) Saijantie 173 (Taiston koti), Salla - Kittilä -maantie (Taisto ajaa pankkiin, Taisto ajaa etelään)

Rovaniemi: Kaukonen - Rovaniemi -maantie (Taisto ajaa etelään)

Helsinki: ravintola Tornin lähiympäristö (panoraama), autogrilli Sörnäisten rantatiellä (Taisto ryöstetään), Katri Valan puisto (Taisto herää ryöstettynä), Keskon varastot Sompasaaressa (miehet työnhaussa), Warranttimakasiini K 11 Katajanokanlaituri 7 (yömaja), kaupungintalo Pohjoisesplanadi 11-13 (Taisto varastaa presidentin kuvan), Eteläranta - Makasiinikatu (Irmeli matkalla töihin), Kasarmitori (Irmeli jakaa pysäköintisakkoja), Jaakko Talaskiven asuintalo Oikokatu 6-8 C (Irmelin asuintalo), työmaakoppeja Sörnäisten rantatiellä (Taisto kysyy töitä), Helsingin kaupungin teurastamoalue Työpajankatu 2 (teurastamo, Import-Export Ky), Itäväylä (ajelu rannalle), Mustikkamaan ranta (ranta), Katajanokan kärki (asuntovaunut), korjaamo Mekaanikonkadulla (auton myynti), Suomenlinnan kalliot (Irmeli ja poika rannalla), Helsingin keskusvankila Ristikkotie 6 (vankila), ravintola Kuusihokki Pihlajatie 34 (lähtö hotellista), T-laituri Pohjoisrannassa (uinti yössä), Osuuspankki Yhteistuki Hakaniemenranta 1 (pankkiryöstö), Helsingin kaupungin multavarasto Herttoniemessä (hautaus), Hernesaaren ranta (venematka alkaa)

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Sisäkuvat
Kemijärvi: Raajärven kaivostyömaa sosiaalitiloineen (kaivostyömaa)

Salla: kahvila Kuhmitsa Ruotsalaisentie 1 (kaivosmiehen itsemurha), autiotalo Hanhikangas (nyk.) Saijantie 173 (Taiston koti), Postipankki Postipolku 3 (pankkikonttori)

Helsinki: Keskon varastot (työnteko) ja toimisto Sompasaaressa (palkanmaksu), ELMU ry:n monitoimitalo Lepakkoluola Porkkalankatu 1 (ravintola), hotelli Palace Eteläranta 10 (Irmelin työpaikka), Helsingin kaupungin työvoimatoimisto Haapaniemenkatu 4 B (työvoimatoimisto), kiinalainen ravintola Lotus Fredrikinkatu 49 (Taisto kysyy töitä), Nokian kaapelitehdas Tallberginkatu 1 (Taisto kysyy töitä), Helsingin kaupungin teurastamo Työpajankatu 2 (teurastamo), baari Tunneli Speedy Asematunnelissa (Taisto näkee ryöstäjän), Oikeustalo Pasilanraitio 11 (oikeudenkäynti, vihkiminen), Helsingin keskusvankila Ristikkotie 6 (vankila selleineen, toimistoineen ja vierashuoneineen), autokorjaamo Mekaanikonkadulla (auton myyjän tilat), ravintola Kuusihokki Pihlajatie 34 (biljardin peluu)

henkilöauto Cadillac Fleetwood (Taiston auto), henkilöauto Dodge Aspen (pakoauto)

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Studiot
Helsinki: Warranttimakasiini K 11 Katajanokanlaituri 7 (yömaja, Irmeli ja Taisto ruokalassa, Irmelin koti, vankilan suihkutilat, Import-Export Ky)

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Kuvausaika
28.3.-2.6.1988 (35 kuvauspäivää; kuvausilmoitukset)

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.

Sisältöseloste
Pohjoissuomalainen kaivos suljetaan, ja miehet jäävät ilman työtä. Vanhempi työtoveri antaa Taisto Kasuriselle avoautonsa avaimet ja ampuu itsensä baarin vessassa.

Taisto nostaa kaikki säästönsä, 8 000 markkaa, ja lähtee talvipakkasessa ajamaan etelään saamatta auton kattokuomua toimimaan. Kaksi miestä ryöstää Taiston grillikioskilla heti hänen saavuttuaan Helsinkiin.

Taisto saa satamasta tilapäistöitä ja yösijan kodittomien asuntolasta. Palatessaan yökerhosta asuntolaan hän varastaa kaupungintalolta seinälleen Urho Kekkosen kuvan.

Sisustusvelkojaan monella eri työllä maksava yksinhuoltaja Irmeli kirjoittaa Taistolle pysäköintisakkoa juuri kun tämä saapuu paikalle. Irmeli lupaa ottaa valituksen vastaan illallisen ääressä ja eroaa työstään päästäkseen lähtemään välittömästi. Se, että Irmelillä on jo lapsi, säästää Taiston mielestä vain vaivaa perhettä perustettaessa. Aamulla Irmelin poika Riku kutsuu Taiston kahville muka aseella uhaten.

Taisto etsii töitä ilman tulosta, menettää maksamattomien öiden takia majapaikkansa ja myy lopulta autonsa. Hän näkee toisen ryöstäjistään ja käy tämän kimppuun, minkä seurauksena hänet tuomitaan yhdeksi vuodeksi ja 11 kuukaudeksi ehdottomaan vankeuteen.

Taisto saa sellitoverikseen Mikkosen, joka syö rauhoittavia lääkkeitä ja kertoo olleensa aina vankilassa. Hänet on tuomittu taposta, jonka hän kyllä tunnustaa tehneensä mutta johon hän on mielestään Jumalan silmien edessä syytön.

Taisto tekee Irmelille kihlasormuksen ja päättää lähteä pian vankilasta. Mikkonen lupaa paeta hänen kanssaan, kunhan he vain saavat riittävästi rahaa päästäkseen tarpeeksi kauas.

Käytyään käsiksi kiusaa tekevään vartijaan Taisto joutuu eristysselliin. Irmeli ei saa tavata häntä mutta tuo hänelle syntymäpäiväkakun, jonka Mikkonen on aloittanut hänen palatessaan selliin. Kun Taisto huomauttaa, ettei nyt ole hänen syntymäpäivänsä, Mikkonen löytää lahjaan kätketyn rautasahan terän.

Miehet pakenevat yöllä ja hakevat Taiston auton takaisin. Taisto ja Irmeli menevät naimisiin maistraatissa Mikkosen ja poliisikonstaapelin toimiessa todistajina.

Kesken hääyön Riku ilmoittaa: "Kytät tulee faija". Taisto pakenee ja menee Mikkosen kanssa hankkimaan väärennettyjä passeja. Maksaakseen passit - 4 000 markkaa kappale - he lupaavat tehdä ryöstön ja antaa puolet saaliista korvaukseksi. Taiston poistettua aseesta luodit miehet ryöstävät pankin.

Mikkonen haluaa hakea passit yksin, koska hän ei luota roistoihin. Nämä aikovatkin pitää koko saaliin ja puukottavat Mikkosta. Autossa odottanut Taisto astuu sisään ja ampuu roistot. Mikkonen käskee hänen ottaa rahat ja häipyä.

Taisto soittaa Irmelille, joka käskee Rikun pakata laukkunsa ja olla rohkea. Vakavasti haavoittunut Mikkonen pyytää hautaamaan sydämensä kaatopaikalle ja saa viimeisillä voimillaan vahingossa auton kattokuomun toimimaan.

Taisto, Irmeli ja Riku nousevat kohti Meksikoa suuntaavaan Ariel-laivaan ja taustalla soi "Sateenkaari vie maahan satujen".

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Aiheet
Lehdistöarviot
"Ariel on aivan Kaurismäen elokuvakertomusten ydintä", kirjoitti Helena Ylänen (Helsingin Sanomat 22.10.1988), "melkein inventaario tärkeimmistä jo aikaisemmin esiintyneistä ihmisistä ja piirteistä, mutta selvästi uuden kypsymisvaiheen saavuttaneina. Mikä ennen oli poikamaisesti puberteettista ja joskus konstailevaakin, on nyt juurtunutta ja monitahoisempaa, vakavampaa tarkastelua kestävää. [- -] Ohjaajalla on oma äänensävynsä entistä paremmin hallussaan. Hänen ei tarvitse paeta litterääriin juhlavuuteen julistuksellisen estetiikan vuoksi: vain osoittaakseen mikä on hänen mielestään oikein ja kaunista. Hänen huumorinsa toimii nyt niin vaivattomasti, että hän pystyy sen avulla leikkaamaan arjesta arkipäiväisyyden."

Velipekka Makkosen (Tiedonantaja 21.10.1988) mielestä "Kaurismäki on dialektikko. Elämä ei ole sitä tai tätä, vaan kaikkea yhdessä. Kun katsoo työttömän kaivosmiehen huristelemassa kohti etelää etsimään työtä valkoisella avoautolla keskellä talvipakkasta kaulaliina pään ympäri kääräistynä, voi ymmärtää tämän asian. Shakespearen Myrskyn ilman henki Arielin kaimaksi ristitty laiva on yksi niistä vapauden unelmista, joista Kaurismäki on tehnyt jokaisen elokuvansa. [- -] Nyt on mukana vielä toinen tulevaisuuden lupaus, ponteva nuori mies Riku Eetu Hilkamon riemukkaana tulkintana, ensimmäinen perusperheen täydentävä lapsi Kaurismäen tuotannossa."

"Ariel on kotimaiseksi näppärä pikkuelokuva", tunnusti Osmo Peltonen (Kansan Uutiset 22.10.1988). "Yksinkertaiselta näyttävä pinta kätkee erilaisten ainesten sekoituksen, joka jää kieppumaan katsojan tajuntaan. Tulos on samanaikaisesti populaari ja vastakarvaan liikkuva. Romanttinen melodraama liittyy yhteiskunnalliseen kehitykseen. Toiveiden ja todellisuuden ristiriitaa valotetaan melkein fassbinderiläiseen malliin. Eleetön tyyli valikoi ja tiivistää. Absurdi komiikka toimii usein samanlaisena tiivistyksen ja kärjistämisen keinona."

"Muuten olen sitä mieltä, että Aki Kaurismäen elokuvissa on Suomen parhaat mainoslauseet", kehui Matti Apunen (Aamulehti 4.2.1989) mutta jatkoi: "Ne ovat jopa niin hyviä, että itse elokuva tuntuu niiden jälkeen tyhjältä ja tarpeettomalta. Sitä paitsi yltiöromanttisuus näyttää paperilla aina siedettävämmältä kuin kankaalla. [- -] Pelkäänpä kuuluvani siihen asioita ymmärtämättömään kansanosaan, jonka mielestä valkoisessa avoautossaan etenevän nahkatakkisen miehen näköala on melko rajoitettu. Pitkänä elokuvana tarjoiltuna se on sama kuin Big Mac ja ranskalaiset. Kiva nassuttaa, mutta jo hetken päästä kelpaisi kunnon pihvi."

"Kaurismäen veljekset eivät ole neroja", otsikoi Kaisa Rastimo (Uusi Suomi 27.10.1988) kolumninsa. Hänestä Ariel ei kuvaa "'oikeitten ihmisten, oikeitten arvojen ja oikeitten ongelmien Suomen', kuten Helena Ylänen kirjoittaa Aki Kaurismäen murteella. Ariel ei kuvaa köyhyyttä lainkaan niin kuin se ilmenee oikeassa Suomessa. Arielin kurjuuden kuvaus on nostalgista ja romanttista, peräisin jostain Chaplineista tai 50-luvun ranskalaisista filmeistä."

"Varjoja paratiisissa oli lupaus", kirjoitti Andreas Kilb (Die Zeit 1.9.1989); "Ariel on ihme. Sillä se, mitä saksalaiset elokuvantekijät edelleen uutterasti tavoittelevat, on Kaurismäeltä onnistunut koskettavalla tavalla: eeppisen ja tekijäelokuvan, dokumentin ja fiktion, eurooppalaisen todellisuuden ja amerikkalaisen unelman yhteensovittaminen. Ariel on yhtä realistinen kuin dokumenttielokuva Helsingistä ja yhtä sadunomainen kuin mykän elokuvan melodraama. Ja kuten tuolloin, kun sanat vielä olivat vierasta materiaalia kuvien välissä, tapahtuu kaikki katseiden, esineiden, melodioiden ja eleiden välityksellä, jotka panevat elokuvan liikkeelle."

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Taustaa
Aki Kaurismäen tuotannon kronologiassa Ariel syntyi elokuvien Hamlet liikemaailmassa (1987) ja Leningrad Cowboys Go America (1989) välissä, mutta varsinaisesti se asettuu keskimmäiseksi ns. työläistrilogiassa, jonka ensimmäinen osa oli Varjoja paratiisissa (1986) ja viimeinen Tulitikkutehtaan tyttö (1990). Vuonna 1995 Kaurismäki itse oli sitä mieltä, että "jotkut muut ovat sanoneet sitä työläistrilogiaksi. Mulle se on häviäjätrilogia tai luuseritrilogia. Ne ovat häviäjiä, eli suomalaisia." (Helsingin Sanomat 23.10.1995).

Saatesanoissaan Kaurismäki omisti Arielin "suomalaisen todellisuuden muistolle" ja jatkoi: "Elokuva alkaa realistisena työläis- ja työttömyyskuvauksena, muuttuu sitten vaellustarinaksi, kääntyy vankila- ja rikoselokuvaksi, kunnes lopulta päättyy yltiöromanttisena melodraamana. Se kertoo totuuden elämästä tyypillisessä länsimaisessa 'kaikki myytävänä' -yhteiskunnassa. Yhtä tumma ja kaunis kuin syyskuinen ilta."

Ariel oli se elokuva, joka lopullisesti iskosti Aki Kaurismäen nimen ulkomaisen yleisön tietoisuuteen. Elokuvan kansainvälinen ensiesitys oli Berliinin festivaaleilla helmikuussa 1989, minkä jälkeen sitä esitettiin lukuisilla muilla festivaaleilla, mm. Moskovassa, missä Turo Pajala sai parhaan miesnäyttelijän palkinnon. Teatterilevitykseen Ariel myytiin kaikkiaan 20 maahan. Yhdysvalloissa elokuva-arvostelijoiden järjestö The National Society of Film Critics äänesti sen vuoden 1990 parhaaksi ulkomaiseksi elokuvaksi.

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Musiikki
1. Muistojeni tango
Säv. Reino Markkula, san. Saukki, sov. Esko Linnavalli
Olavi Virta, laulu, ja Esko Linnavallin orkesteri (off), 1' 30".
Levytys:
Olavi Virta ja Esko Linnavallin orkesteri; Scandia KS 562, 1964.


2. Valot
Säv. ja san. Rauli Somerjoki, sov. Arto Koskinen
Rauli "Badding" Somerjoki, laulu, ja yhtye (off, radio), 1' 25".
Levytys:
Rauli "Badding" Somerjoki; Love Records LRLP 39, 1971.


3. I Wanna Go
Säv. ja san. Tokela, sov. Melrose ja Jimi Sumén
Melrose (off), 1' 20".
Levytys:
Melrose; One Inch Rock EKR 1002, 1987.


4. Kylmä rakkaus
Säv. Erik Lindström, san. Rauni Kouta, sov. Matti Viljanen
Olavi Virta, laulu, ja Erik Lindströmin orkesteri (off, radio), 2' 20".
Levytys:
Olavi Virta ja Erik Lindströmin orkesteri; Decca SD 5269, 1954.


5. Sexuality
Säv. ja san. Tokela, sov. Tokela ja Jimi Sumén
Melrose (off), 1' 00".
Levytys:
Melrose; One Inch Rock EKR 1002, 1987.


6. Mafalda Maltigi
Säv. Klaus Treuheit
Klaus Treuheit, piano (off), 0' 20".


7. W.P.A. - Blues
Säv., san. ja sov. Casey Bill Weldon
Casey Bill Weldon, laulu, ja yhtye (off), 1' 40".
Levytys:
Casey Bill Weldon; Vocalion 3186, 1936.


8. Haaveisiin vaipunut
Säv. trad., san. Rauli Somerjoki, sov. Jani Uhlenius
Rauli "Badding" Somerjoki, laulu, ja yhtye (off, radio), 0' 30".
Levytys:
Rauli "Badding" Somerjoki; Love Records LRLP 39, 1971.


9. Symphony No. 6 in B minor / Sinfonia nro 6 h-molli op. 74 "Pateettinen"
II osa Allegro con grazia, IV osa Finale. Adagio lamentoso - Andante
Säv. Pjotr Tshaikovski
Orkesteri (off, radio), yht. 2' 35".


10. And
Säv. ja san. Tokela, sov. Melrose ja Jimi Sumén
Melrose (off, radio), 0' 50".
Levytys:
Melrose; One Inch Rock EKR 1002, 1987.


11. Syysillan muistoja
Säv. Olavi Virta, san. R. Kaarre, sov. Jaakko Salo
Olavi Virta, laulu, ja Jaakko Salon orkesteri (off), 1' 25".
Levytys:
Olavi Virta ja Jaakko Salon orkesteri; Nor-Disc ND 35, 1963.


12. Odotin pitkän illan
Säv. ja sov. Kari Aava, san. Rauni Kouta
Esko Rahkonen, laulu, ja studio-orkesteri (off), 0' 50".
Levytys:
Esko Rahkonen ja studio-orkesteri; Philips PF 340 748, 1966.


13. Symphony No. 9 in E flat major / Sinfonia nro 9 Es-duuri op. 70
II osa Moderato
Säv. Dmitri Shostakovits
Orkesteri (off), 0' 30".


14. Tangotyttö
Säv. Antonio Brave, san. Rauni Kouta, sov. Toivo Kärki
Taisto Tammi, laulu, ja Matti Mustosen yhtye (off), 0' 20".
Levytys:
Taisto Tammi ja Matti Mustosen yhtye; Decca SD 5596,
1963.


15. Over the Rainbow / Sateenkaaren alla / Sateenkaaren tuolla puolen
Säv. Harold Arlen, suom. san. Usko Kemppi, sov. George de Godzinsky
Olavi Virta, laulu, kuoro ja George de Godzinskyn suuri tanssiorkesteri (off, lopputekstit), 2' 55".
Levytys:
Olavi Virta, kuoro ja George de Godzinskyn suuri tanssiorkesteri; Triola T 4300, 1957.

Huomautuksia:
Soittorasiamusiikkina on Pierre Degeyterin säveltämä L' Internationale / Kansainvälinen (off, soittorasia), 0' 10".

Musiikkinumeron 11 sijaan mainitaan Teostoilmoituksessa virheellisesti Menneitä muistellessa (säv. ja san. Olavi Virta).

Musiikkinumeron 13 pituus on Teostoilmoituksessa virheellisesti 2' 00".

Alkuteksteissä Musiikki-otsakkeen alla mainitaan nimet Olavi Virta, Rauli Somerjoki, Melrose, Bill Casey, Esko Rahkonen, Pjotr Tshaikovski, Taisto Tammi ja Dmitri Shostakovitsh. Bill Caseyn oikea nimimuoto on Casey Bill Weldon.

- Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Kiitokset
Mikko Lyytikäinen, Pentti Auer, Ville-Veikko Salminen, Seppo Saarinen, Heikki Anttila, Jukka Anttonen, Juha Pakarinen, Merja Pesonen, Kallisen perikunta, Paul Jyrälä, Heimo Tiainen, Aimo Puotiniemi, Pentti Berggren, Esko Forsström, Ralf Grönvall, Juha Heiskanen, Mia Noronkoski, Arctia-kiinteistötoimi, Elohopea-Filmi, Helsingin keskusvankilan henkilökunta, Kesko, Pepsi/Sinebrychoff, Karjalan Näyttämön näyttelijät, Helsingin kaupungin teurastamo, Helsingin kaupungin satamalaitos, Klaffi, Maxi-sisustustavaratalot, Raajärven kaivos, Sallan kunta, Elanto, Kehä-Veho, Suomen Palveluskoirayhdistys, Suomen Retkeilymajayhdistys, Upo
Tarkastustiedot
Tarkastuselin
VET
Ilmoitus
tarkastus
Tarkastusnumero
26351
Tarkastuspäivä
18.10.1988
Formaatti
35 mm
Perustelut
--
Pituus/leikattu
1990 m
Kesto/leikattu
73 min
Veroluokka
10 %
Ikäraja
K12
Tarkastamolaji
Näytelmä 1
Osia
4
Tarkastuttaja
Villealfa Filmproductions Oy
Tarkastusnumero
T-26351
Tarkastuspäivä
05.02.1990
Formaatti
video
Perustelut
S.ikäraja: K12
Pituus/leikattu
1990 m
Kesto/leikattu
69'53
Ikäraja
S
Tarkastamolaji
Näytelmä 1
Tarkastuttaja
Nordic Films Group
Tekniset tiedot
Väri
väri, Eastmancolor
Ääni
ääni, Dolby Stereo
Kuvasuhde
1,66:1
Kesto
73 min