Helsinki Napoli All Night Long

Helsinki Napoli - All Night Long (rinnakkaisnimi)
Napoli oder Helsinki (työnimi)
QR-koodi

Tämän aineiston tarjoaa

  • Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Helsinki Napoli All Night Long

Tallennettuna:
Genre
Ikäraja
S
Näyttelijät
Henkilö Kari Väänänen , Alex
Henkilö Roberta Manfredi , Stella
Henkilö Jean-Pierre Castaldi , Igor
Henkilö Margi Clarke , Mara
Henkilö Nino Manfredi , Opa Nino
Henkilö Katharina Thalbach , Molly, Stellan työtoveri
Henkilö Melanie Roberson , Lilli, Stellan tytär
Henkilö Harry Baer , 1. mies, ranskaa puhuva konna
Henkilö Gerd Jochum , 2. mies, ranskaa puhuva konna
Henkilö Sakari Kuosmanen , nuori gangsteri
Henkilö Samuel Fuller , gangsteripomo
Henkilö Eddie Constantine , vanha gangsteri
Henkilö Jim Jarmusch , 2. baarimikko
Henkilö Werner Masten , 1. baarimikko
Henkilö Remo Remotti , napolilainen
Henkilö Ugo Fangareggi , napolilainen
Henkilö Carlo Hafzalla , napolilainen
Henkilö Shaun Lawton , juopunut mies, Fritz Redlich
Henkilö Victor Salin , venäläinen
Henkilö Gerry Schischkow , venäläinen
Henkilö Hans Martin Stier , pelastuspalvelun mies
Henkilö F. Dion Davis , alamaailman mies
Henkilö Eric Lee Johnson , alamaailman mies
Henkilö Silvie Ruehl , sairaanhoitaja
Henkilö Eva Curtius , sairaanhoitaja
Henkilö Michael Wassmann , poliisi
Henkilö Dieter Dost , taksikuski
Henkilö Jekta Dost , taksikuski
Henkilö Wolfgang Längsfeld , asiakas
Henkilö Lene Ludwig , vanha rouva
Henkilö Jürgen von Alten , vanha herra
Henkilö Danny Rogers , flipperin omistaja
Henkilö Wim Wenders , huoltoaseman hoitaja
Tekijät
Henkilö Mika Kaurismäki , Ohjaaja  (directed by)
Henkilö Francis von Büren , tuottaja  (producer)
Henkilö Mika Kaurismäki , tuottaja  (producer)
Henkilö Mika Kaurismäki , käsikirjoitus  (screenplay by)
Henkilö Richard Reitinger , käsikirjoitus  (screenplay by)
Henkilö Richard Reitinger , dialogi  (dialogues by)
Henkilö Helge Weindler , kuvaus  (director of photography)
Henkilö Helga Borsche , leikkaus  (editor)
Henkilö Paul Jyrälä , ääni  (sound)
Henkilö Jacques Zwart , musiikki  (music)
Henkilö Olaf Schiefner , lavastus  (art director)
Henkilö Astrid Rühr , pukusuunnittelu  (costume designer)
Henkilö Viktor Leitenbauer , maskeeraus  (make up)
Henkilö Bernhard Stampfer , tuotannonjohto  (executive producer)
Henkilö Andreas Bareiss , tuotannonjohto  (executive producer)
Henkilö Mika Kaurismäki , tuotannonjohto  (executive producer)
Henkilö Gabi Mattner , apulaisohjaaja  (assistant director)
Henkilö Mathias Luther , apulaisohjaaja  (2nd assistant director)
Henkilö Uschi Erhardt , coach
Henkilö Yvonne Tratz , kuvausassistentti  (1st assistant photography)
Henkilö Kay Gauditz , toisen kuvausryhmän kuvaaja  (2nd unit photography)
Henkilö Klaus Deubel , toisen kuvausryhmän kuvausassistentti  (2nd unit photography)
Henkilö Annette Richter , klaffi  (clapper)
Henkilö Rüdiger Höhn , valaisija  (gaffer)
Henkilö Wolfgang Kluge , valaisija  (gaffer)
Henkilö Peter Hoffman , valaisija  (gaffer)
Henkilö Pauli Pentti , valaisija  (gaffer)
Henkilö Mikko Mattila , valaisija  (gaffer)
Henkilö Mario Voss , valaisija  (gaffer)
Henkilö Jouko Lumme , äänittäjän assistentti  (first assistant sound)
Henkilö Uwe Lauterkorn , leikkaajan apulainen  (first assistant editor)
Henkilö Leni Putz-Savieto , leikkaajan apulainen  (second assistant editor)
Henkilö Regina Schubert-Turkka , leikkaajan apulainen  (second assistant editor)
Henkilö Veikko Aaltonen , äänileikkaus  (2nd sound editor)
Henkilö Tuomo Kattilakoski , miksaus  (sound mixer)
Henkilö Hans Kramski , hälyäänten miksaus  (noise mixer)
Henkilö Uli Goldhahn , musiikkituottaja  (music produced by)
Henkilö Uli Möller , tuotantopäällikkö  (production manager)
Henkilö Marko Röhr , tuotantopäällikkö  (production manager)
Henkilö Katrin Melhop , tuotantoassistentti  (production assistant)
Henkilö Martin Kircher , best boy
Henkilö Michael Schwarz , järjestäjä  (unit manager)
Henkilö Frank Dragun , kuvauspäällikkö  (location manager)
Henkilö Karsten Bruening , kuvauspäällikön assistentti  (first assistant location manager)
Henkilö Renée Gundelach , rahoituskonsultti  (financial consulting)
Henkilö Mika Kaurismäki , alkuperäisidea  (original idea)
Henkilö Christian Zertz , alkuperäisidea  (original idea)
Henkilö Albrecht Konrad , apulaislavastaja  (art director)
Henkilö Michael F. Tonke , lavastemestari  (set director)
Henkilö Andreas Weber , tarpeisto  (prop master)
Henkilö Ruediger Kersting , tarpeistoassistentti  (assistant props)
Henkilö Yvonne Glemser , pukusuunnittelijan assistentti  (assistant costume designer)
Henkilö Regina Huyer , maskeerausassistentti  (assistant make-up)
Henkilö Regina Wragge , kuvaussihteeri  (script girl)
Henkilö François Doge , stunt-koordinaattori  (stunt coordination / Cinecas)
Henkilö Max Garnier , stunt
Henkilö Eric Monnard , stunt
Henkilö Jean-Marc Gardiol , stunt
Henkilö Oliver Papaux , stunt
Henkilö Frank Ender , auto-osasto  (car department)
Henkilö Bernd Röttger , auto-osasto  (car department)
Henkilö Harry Wiessenhaan , erikoistehosteet  (special effects)
Henkilö Ben de Jong , erikoistehosteassistentti  (first assistant special effects)
Henkilö Edvard Wiessenhaan , räjäytykset  (explosions)
Henkilö Armin Bach , autonkuljettaja  (driver)
Henkilö Tom Spiess , autonkuljettaja  (driver)
Henkilö Manfred Durhak , autonkuljettaja  (driver)
Henkilö Fritz Szameitat , autonkuljettaja  (driver)
Henkilö Jens Kuphal , autonkuljettaja  (driver)
Henkilö Ronald Simoneit , still-kuvat ja tiedotus Saksassa  (stills and publicity Germany)
Henkilö Erkki Astala , tiedotus Suomessa  (publicity Finland)
Henkilö Annette Seggert , catering  (Bovril, Berliini)
Henkilö Wolfgang Rapior , catering  (Bovril, Berliini)
Henkilö Johann Raps , tuotantokirjanpitäjä  (production account)
Henkilö Gitti Kefer , kirjanpitäjä  (account)
Henkilö Renate Brückner , tuotantosihteeri Saksassa  (production secretary Germany)
Henkilö Haije Alanoja , tuotantosihteeri Suomessa  (production secretary Finland)
Henkilö Jaakko Talaskivi , jälkituotanto Suomessa  (postproduction Finland)
Yhteisö Studio Bartoschek , tekstit
Yhteisö H. Ziegler , matkapalvelut
Yhteisö Krogius , kuljetuspalvelut
Yhteisö Finnkino Oy , levittäjä
Yhteisö Europa Vision Oy , levittäjä
Yhteisö Future Film Oy , levittäjä
Yhteisö VLMedia Oy , levittäjä
Kreditoimattomat
Henkilö Jacques Zwart , muusikko  (syntetisaattorit)
Henkilö Jouko Lumme , äänileikkaus
Henkilö Marja-Leena Helin , juliste
Henkilö Erkki Astala , juliste
Henkilö Roberto Casado , kansainvälinen juliste
Tuotantotiedot
Tuotanto
Tuotantokustannukset
8 500 000 - 9 000 000 mk (Ilta-Sanomat 6.5.1987); 10 000 000 mk (Aamulehti 13.11.1987)
Rahoitus
Julkaistu
1987
Esitystiedot
Levittäjä
Ensi-ilta
13.11.1987
Ensi-iltapaikat
Helsinki: Andorra 1, Bristol 1
Filmikopioiden määrä
8
Katsojaluku
78 251
Televisioesitykset
  • 15.09.1990 TV-2 Katsojia: 226 000
  • 01.01.1994 TV-2 Katsojia: 173 000
  • 11.01.1997 TV-1 Katsojia: 61 000
  • 27.10.2001 TV-1 Katsojia: 93 000
  • 01.10.2015 YLE Teema
Palkinnot
Jussit 1987: tuottaja-Jussi: Mika Kaurismäki.
Valtion elokuvataiteilijapalkinto 1987: Paul Jyrälä 6 000 mk (myös elokuvasta Pohjanmaa); Jouko Lumme 6 000 mk (myös elokuvasta Hamlet liikemaailmassa).
Festivaaliosallistumiset
European Film Award Berliini, Saksan liittotasavalta 1988
Kuvauspaikat
Ulkokuvat
Saksan liittotasavalta:
Länsi-Berliini: Hotel Pension Potsdamer Straßella (ranskaa puhuvien konnien hotelli), Potsdamer Straße (bordellikatu), romuttamo West Hafenissa (Igorin työpaikka), autogrilli Tiergartenissa (autogrilli), kiinteistö Moritzplatzilla (taksikeskus), Finnairin toimisto Budapester Straße 26 A (Alex noutaa asiakkaan), tivoli Tiergartenissa, Potsdamer Straße, Wilmersdorf (Alex kyyditsee asiakkaita), Rundweg (iäkkään pariskunnan taksimatka, Alex kävelee märkänä salkun kanssa), Budapester Straße (panoraama öisestä kaupungista), huoltoasema Kleiststraßella (huoltoasema), ravintola Lotus Potsdamer Straßella (Alex tekee kauppoja baarimikon kanssa), ravintola Prix d'Ami Potsdamer Straßella (ravintola Prix d'Ami), Pizzeria Napoli Schlesische Straßella (Pizzeria Napoli), Straße des 17. Juni (Alex kyyditsee gangstereita), asuintalo Kreuzbergissa (Alexin asuintalo), Kurfürstendamm (panoraama kaupungista), Ernst Reuter Platz (ketjukolari), sairaala Möckernbruckenissa (sairaala), Winterfeldtplatz, Schlesischen Tor (Alex ajaa takaa taksivarasta), metron portaat Moritzplatzissa (Alex matkalla vaimonsa työpaikalle), Zoologischer Garten, Oberbaumbrücke (Alex yrittää päästä salkusta eroon), Tempelhofin lentokentän päärakennus (poliisiasema), alikulkutunneli Möringdamnissa (Alex kuljeskelee märkänä), Europa Centerin katto (ruumiiden hävitys), Berliinin muuri (rekka ajaa päin muuria), kauppaliike Kurfürstendammilla (vaippojen varastaminen), Brandenburgin portti (taksiautojen armada)

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Sisäkuvat
Saksan liittotasavalta:
Länsi-Berliini: Hotel Pension Potsdamer Straßella (ranskaa puhuvien konnien hotelli), Mercedes-Benzin toimisto Budapester Straßella (gangsteripomon toimisto), asunto Oranienplatzilla (Alexin ja Stellan asunto), ravintola Bei Peter Maasenstraßella (Igor korjaa flipperiä, biljardisali), huoltoasema Kleiststraßella (huoltoasema), ravintola Lotus Potsdamer Straßella (Alex tekee kauppoja baarimikon kanssa), kiinteistö Moritzplatzilla (taksikeskus), Pizzeria Napoli Schlesische Straßella (Pizzeria Napoli), Tempelhofin lentokentän toimisto (poliisiasema), baari Wilmersdorfissa (ravintola Prix d'Ami), asuintalo Pallasstraßella (vanhan pariskunnan asunto), pysäköintihalli Europa Centerin kellarikerroksessa (gangsterit pakenevat)

henkilöauto Opel Admiral (Alexin taksi)

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Kuvausaika
21.4. - 19.6.1987 (kuvausraportit)

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.

Sisältöseloste
Perjantai 13. päivä, Länsi-Berliini. Kaksi ranskaa puhuvaa miestä ampuu gangsteripomoa. He varastavat tältä rahaa ja huumeita. Pomolla on kuitenkin luotiliivit. Konnien paettua hän nimittää miehiä amatööreiksi.

Alex on suomalaissyntyinen taksikuski, jonka italialaistaustainen vaimo Stella työskentelee taksikeskuksessa. Heillä on pienet kaksoset, joita Stellan isä hoitaa heidän ollessaan töissä. Lisäksi Stellalla on aiemmasta suhteestaan tytär Lilli.

Alex tekee sivubisneksenä vaatimatonta mustan pörssin kauppaa. Hänen myydessään venäläistä kaviaaria tutulle kapakanpitäjälle ranskaa puhuvat konnat palkkaavat hänet kuskikseen koko yöksi. Miesten noustua kyytiin Stella soittaa Alexille ja käskee hakemaan lapset pizzeriasta, jonne isoisä on mennyt saadakseen viiniä ja tavatakseen ystäviään. Saatettuaan joukon kotiin Alex vie konnat Prix d'Ami -ravintolaan, jonne kohta saapuu myös gangsteripomo apureineen. Ravintolasta kuuluu ammuskelua, ja konnat juoksevat ulos. Alex onnistuu karistamaan takaa-ajajat, mutta konnat kuolevat taksin takapenkille. Alex huomaa heidän salkkunsa olevan täynnä rahaa.

Alex koettaa jättää ruumiit vaivihkaa auto-onnettomuuspaikalle, mutta hänet määrätään kuljettamaan ne poliklinikalle. Sairaala ei kuitenkaan huoli kuolleita, joten ruumiit jäävät Alexille. Kun Alex koettaa soittaa venäläiselle ystävälleen Igorille kapakasta, hänen autonsa varastetaan, mutta hän saa sen juosten kiinni. Varas osoittautuu vain surulliseksi juopoksi, joka tarvitsee uuden drinkin.

Gangsterit etsivät Alexia Igorin asuntolaivalta. Alex tulee paikalle, ja miehet onnistuvat yhdessä pakenemaan. Igor kehottaa ensin Alexia palauttamaan rahat, mutta kun tämä vakuuttaa niiden tietävän parempaa elämää, hän auttaa ystäväänsä kätkemään ruumiit pizzerian kylmähuoneeseen.

Alex vie Stellalle kukkia taksikeskukseen, mutta tämä ei halua varastettuja rahoja ja heittää kukat kadulle. Alex menee salkkuineen poliisiasemalle mutta kääntyy viime hetkessä ympäri. Sitten hän heittää salkun jokeen, mutta hakee sen kohta takaisin.

Isoisä ystävineen vie ruumiit öiselle rakennustyömaalle ja valaa ne betoniin. Alex ostaa kulkuvälineekseen ohikulkevan venäläisen rekan, ajaa kotiin ja huomaa, että lapset ja Igor on kidnapattu. Hän hankkii itselleen aseen ja menee gangstereiden ravintolaan, josta hänet heitetään ulos.

Lilli pakenee ja löytää kadulta Alexin ja Maran, prostituoidun, johon Igor on rakastunut. Stella, joka aavistaa, että lapsille on tapahtunut jotakin, löytää Igorin sidottuna autosta.

Gangsterit häipyvät piilopaikastaan kaksosten kanssa juuri ennen kuin Alex ehtii paikalle. Alex pyytää Stellan työtoveria Mollya hälyttämään kaikki ulkomaalaiset taksikuskit apuun. Nämä saartavat gangsteripomon, joka lupaa vaihtaa kaksoset tunnin kuluttua rahoihin ja konnien ruumiisiin. Alex ja Igor irrottavat ruumiit betonista.

Kun vaihtokaupat on tehty sovitulla paikalla rannassa, isoisä töytäisee rekalla gangsterien auton jokeen. Alex pakenee perheineen ja ystävineen Igorin asuntolaivalla ja poimii lähtiessään rahasalkun joesta. Gangsterit jäävät istumaan autonsa katolle ja pohtivat ammatinvaihtoa. "After all, tomorrow is another day", pomo toteaa lopuksi.

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Aiheet
Lehdistöarviot
Olli Manninen (Iltalehti 13.11.1987) kirjasi ensireaktionaan elokuvasta, "jota on ehditty mainostaa jo kansainvälisenä kotimaisena tapauksena: hyvä, mutta se olisi ehkä voinut olla parempikin, mutta kotimaiseksi kuvaksi se on joka tapauksessa loistava. [- -] Tapahtumat etenevät nopeasti, sirpaleisten hetkien väliin on ujutettu paljon nokkelaa dialogia, mutta myös tunnelmakohtia. Keskusparin tapa jutella avioliitto-ongelmistaan ulataksin puhelimen välityksellä on nerokas keksintö!" [- -] [E]nnen kaikkea Mika Kaurismäki on edellisissäkin elokuvissaan (Rosso, Arvottomat) osoittanut olevansa miljöiden lahjakas vangitsija. Öinen Länsi-Berliini hehkuu loistoaan. Neon-valot ovat tämän ajan monumenttia. Niiden kautta kaupungit mielletään."

Sakari Toiviaisen (Ilta-Sanomat 13.11.1987) silmissä "Helsinki Napoli on enemmän kuin yhteistyöelokuva. Se on ehkä ensimmäinen suomalainen elokuva, joka on aidosti kansainvälinen: ei yksin ympäristöltään, henkilöiltään, tapahtumiltaan, vaan ytimeltään, verenkierroltaan." Toiviaisen mielestä ympäristön ja henkilöiden esittelyn jälkeen keinotekoinen juoni ottaa ylivallan: "Toki tämäkin on hyvin ja vauhdikkaasti tehtyä toimintaelokuvaa. Kovin jännittävää tai hauskaa se ei kuitenkaan ole, sillä katsoja uskoo näihin pakollisiin kuvioihin vain kuuliaisuudesta lajin ja perinteen sovinnaissääntöjä kohtaan, joita Kaurismäki puolestaan ei ole katsonut asiakseen rikkoa tai saattaa kyseenalaiseksi."

Velipekka Makkonen (Tiedonantaja 20.11.1987) oli samoilla linjoilla: "Helsinki-Napoli on tehty kaikella tavalla ulkonaisesti kansainväliseksi tuotannoksi, selvänä pyrkimyksenä ponnauttaa Suomi elokuvan maailmankartalle, siksi tuntuu loogiselta, että sen teemana on kansallisen identiteetin kaipaus Baabelin kielisekamelskassa ja perheyhteyden rikkoutuminen ja pyrkimys sen palauttamiseen. [- -] Mutta pyrkimys selkeään kansainvälisyyteen on aiheuttanut elokuvalle vakaviakin vammoja. Kaurismäki on luopunut mietiskelevyydestään elokuvan ulkonaisen vauhdikkuuden hyväksi, mutta se ei ole koitunut koko elokuvan hyväksi: ylikansallisuuden paineessa hän on joutunut luopumaan omastakin identiteetistään (vältän sanomasta: myynyt itsensä), osittain: muutamat autotakaa-ajot voisivat varmasti olla kenen tahansa tekemiä eivätkä siis kovinkaan paljon heijasta tekijänsä persoonallisuutta, ja osoittavat lähinnä pyrkimystä jonkinlaiseen myyvyyteen."

Matti Apunen (Aamulehti 14.11.1987) kommentoi näyttelijöitä: "Nino Manfredi osoittaa olevansa suuri näyttelijä. Puolijuopon ja maailman paksuinta pajunköyttä syöttävän italialaisen isoisän hahmo on Helsinki Napolin maittavinta katsottavaa. Fuller nauttii koko touhusta silmin nähden, vaikkakin hän on koko ajan enemmän Samuel Fuller kuin se henkilö joka hänen pitäisi tässä elokuvassa olla. Virnuilunsa ja iänikuisesti käryävän sikarinsa kanssa Fuller voisi helposti olla säälittävä parodia omasta itsestään. Tässä kohtaa Mika Kaurismäki on kuitenkin laskenut oikein: Fullerin karisma riittää komeasti yhden Helsinki Napolin tarpeisiin."

"I Helsinki-Napoli all night long har Mika Kaurismäki närmat sig reklamfilmens berättande", kirjoitti Monica Ohlsson (Chaplin); "med närbilder på detaljer som bilhjul och en genomgående estetisk bildkomposition. Han låter äventyret utspela sig i ett nattligt, neonfärgat Berlin, färgglatt likt en påse non-stop-karameller. Tack vare ett lekfullt, oförutsägbart berättande får denna ram för en gångs skull ett underhållande innehåll. [- -] Mika Kaurismäki är - tillsammans med brodern Aki - en frisk fläkt i den annars så kylslaget formalistiska 80-talsfilmen. Med sina anti-hjältars irrfärder är han själv på väg spikrakt framåt."

"Suomalainen ohjaaja Mika Kaurismäki rakastaa elokuvahenkilöitään [- -]", kirjoitti René Gralla (Hamburger Abendblatt 14.4.1988). "Kaurismäki rakastaa elokuvamyyttejä [- -]. Kaurismäki rakastaa elokuvan kuvia (sitä kun Igor kuljettaa pikku vapaudessaan kiikkerää asuntolaivaansa kanavan halki) ja hän rakastaa elokuvatarinoita."

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Taustaa
"Olimme pari vuotta sitten Berliinissä kuvaamassa Anssi Mänttärin Morenaa ja palailimme aamuyöstä majapaikkaan", Mika Kaurismäki kertoi elokuvansa Helsinki Napoli All Night Long synnystä ensi-illan aikaan. "Ohi ajoi auto, jonka kuljettaja nuokkui ratin takana ja takapenkillä retkotti kaksi miestä hervottomina, kuin kuolleet. Juttu alkoi vitsinä. Sitten siitä piti tulla pikkukomedia, ja tähän päädyttiin." (Aamulehti 13.11.1987).

Helsinki Napoli All Night Long - nimi on esiintynyt myös mm. muodossa Helsinki - Napoli All Night Long - valmistui suomalais-länsisaksalais-sveitsiläis-italialaisena yhteistuotantona kansainvälisen tähtikaartin tuella ja 10 miljoonan markan budjetilla. Elokuvassa puhutaan kaikkiaan kuutta kieltä: suomea, saksaa, englantia, italiaa, ranskaa ja venäjää. Käsikirjoittajakumppanikseen Kaurismäki löysi - Münchenin elokuvakoulun aikaisen tuttavansa Wim Wendersin kautta - länsiberliiniläisen Richard Reitingerin, jonka kanssa hän jatkoi yhteistyötä vielä elokuvissa Cha Cha Cha (1989) ja Amazon (1990).

Kari Väänäsen rinnalla kansainväliseen näyttelijäkaartiin kuuluivat italialaisen elokuvan veteraanitähti Nino Manfredi ja hänen tyttärensä Roberta Manfredi, englantilainen Margi Clarke, joka oli tehnyt läpimurtonsa Chris Bernardin elokuvassa Kirje Brezhneville / Letter to Brezhnev (1985) sekä Berliner Ensemblen länsisaksalaistunut kasvatti Katharina Thalbach, joka oli esiintynyt mm. Volker Schlöndorffin Peltirummussa (Die Blechtrommel, 1979) ja syyskesällä 1985 kuvatussa suomalais-länsisaksalaisessa yhteistuotannossa Pako pohjoiseen / Flucht in den Norden (joka kuitenkin sai Suomen ensi-iltansa vasta Kaurismäen elokuvan jälkeen joulukuussa 1987). Gangsterirooleissa nähtiin amerikkalainen ohjaaja Samuel Fuller, johon Kaurismäki oli tutustunut Sodankylän ensimmäisillä elokuvafestivaaleilla kesällä 1986, sekä eurooppalaistunut amerikkalainen laulaja-näyttelijä Eddie Constantine, 1950-luvun ja 1960-luvun alun ranskalaisten Lemmy Caution -elokuvien tähti, joka oli esiintynyt myös mm. Jean-Luc Godardin ja Rainer Werner Fassbinderin elokuvissa. Pienissä rooleissa vierailivat myös Kaurismäen ohjaajakollegat Wim Wenders ja Jim Jarmusch.

Mika Kaurismäki omisti elokuvansa vaimolleen ja lapsilleen. Hän sai työstään tuottaja-Jussin. Elokuva kiersi monilla festivaaleilla ja eräiden tietojen mukaan se myytiin lähes 30 maahan (Apu 7/1989). Noin 80 000 katsojallaan Helsinki Napoli All Night Long on ollut Rosson (1985) jälkeen Mika Kaurismäen toiseksi paras yleisömenestys kotimaassa. Elokuvan kansainvälisessä videoversiossa toiseksi tuotantoyhtiöksi on merkitty Salinas Filmproduktionin sijaan tuottaja von Bürenin toinen yhtiö Mediactuel S. A. - videokopiota on myös lyhennetty muutamalla minuutilla.

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Musiikki
1. Alkumusiikki
Säv. ja sov. Jacques Zwart
Jacques Zwartin studio-orkesteri (off, alkutekstit), 1' 15".


2. I maschi
Säv. ja sov. Gianna Nannini ja Fabio Pianigiani, san. Gianna Nannini
1) Gianna Nannini, laulu, ja yhtye (off, alkutekstit), 0' 50".
2) Gianna Nannini, laulu, ja yhtye (off, lopputekstit), 3' 20".
Levytys:
Gianna Nannini; Polydor 8339091, 1987, ja Polarvox LJLP-1072, 1988.


3. The Chase
Säv. ja sov. Jacques Zwart - Hans Jansen
Jacques Zwartin studio-orkesteri (off), kahdeksan kertaa, yht. 6' 00".
Levytys:
Jacques Zwart; Polarvox LJLP-1072,
1988.


4. The Case
Säv. ja sov. Jacques Zwart - Hans Jansen
Jacques Zwartin studio-orkesteri (off), kahdeksan kertaa, yht. 5' 15".
Levytys:
Jacques Zwart; Polarvox LJLP-1072,
1988.


5. To Be a Star
Säv. ja san. Melanie Safka Shereryk, sov. David Campbell
Melanie, laulu, ja yhtye (off, autoradio), 0' 35".
Levytys:
Melanie; Polarvox LJLP-1072, 1988.


6. Berlin
Säv. Sakari Kuosmanen, san. Pekka Rechardt
Sakari Kuosmanen, laulu, ja yhtye (off, autoradio), 2' 30".
Levytys:
Sakari Kuosmanen; Polarvox LJLP-1072, 1988.


7. Julia
Säv. Peter Beil, san. Pekka Tegelman
Mieslaulaja ja yhtye (off), 1' 15".


8. Street Music
Säv. ja sov. Jacques Zwart - Hans Jansen
Jacques Zwartin studio-orkesteri (off), kaksi kertaa, yht. 1' 00".
Levytys:
Jacques Zwart; Polarvox LJLP-1072,
1988.


9. My Baby Is a Bottle
Säv. ja san. Peter Wehrspann
Mieslaulaja ja kitara (off, radio), 1' 25".


10. Joka päivä ja joka ikinen yö
Säv. ja sov. Mikko Syrjä, san. Martti Syrjä
Eppu Normaali (off, autoradio), 0' 50".
Levytys:
Eppu Normaali; Poko Records EPPU-200, 1987, ja Polarvox LJLP-1072, 1988.


11. Dieci piccoli indiani
Säv. ja san. Carrabetta Cossu - Salvatore Stellita
Matia Bazar, laulu, ja yhtye (off, radio), 1' 30".
Levytys:
Matia Bazar; Mega MRLP 3073, 1987.


12. Tähdet, tähdet
Säv. ja san. Rauli Somerjoki, sov. Esa Pulliainen
Rauli "Badding" Somerjoki, laulu, ja The Agents (off, autoradio), 0' 45".
Levytys:
Rauli "Badding" Somerjoki ja The Agents; Johanna JHNS-527, 1983.


13. Italia, Italia
Säv. ja san. Benedetto Arico
Bino, laulu, ja yhtye (off), 0' 40".
Levytys:
Bino; Polarvox LJLP-1072,
1988.


14. Bigger
Säv. Oliver Hahn-Stadler, san. Peter Bischof-Fallenstein ja Richard William Palmer-James
Munich (off), 0' 20".
Levytys:
Munich; Polarvox LJLP-1072,
1988.


15. Sogno romantico
Säv. Wolfgang Amadeus Mozart, sov. Pierre Cavalli, san. Salvatore Ingrassia
Salvo (off), 2' 10".
Levytys:
Salvo; Polarvox LJLP-1072,
1988.


16. The Hunt
Säv. ja sov. Jacques Zwart - Hans Jansen
Jacques Zwartin studio-orkesteri (off), kaksi kertaa, yht. 1' 45".
Levytys:
Jacques Zwart; Polarvox LJLP-1072,
1988.


17. So Busy
Säv. Reinhard Frantz, san. Reinhard Frantz ja Lee Smith
Strike (off), 0' 25".
Levytys:
Strike; Polarvox LJLP-1072,
1988.


18. Lust at First Sight
Säv. ja san. Melrose
Melrose (off), 1' 00".
Levytys:
Melrose; One Inch Rock EKR 1001, 1986.


19. Katkelma baletista Lebedinoje ozero / Joutsenlampi op. 20
Säv. Pjotr Tšaikovski
Orkesteri (off, äänilevy), 1' 45".


20. Kangastusta / Kangastus
Säv. K. Raikko
Jazzorkesteri (off), 1' 10".


21. Aria
Säv. Antonietta Ruggiero, san. Salvatore Stellita
Matia Bazar, laulu, ja yhtye (off), 1' 40".
Levytys:
Matia Bazar; Mega MRLP-3073, 1987, ja Polarvox LJLP-1072, 1988.


22. Mellow
Säv. ja sov. Jacques Zwart - Hans Jansen
Jacques Zwartin studio-orkesteri (off), 0' 35".
Levytys:
Jacques Zwart; Polarvox LJLP-1072, 1988.


23. Malinconia
Säv. ja san. Gianna Nannini
Gianna Nannini, laulu, ja yhtye (off), 1' 55".

Huomautuksia:
Elokuvan musiikki koottiin soundtrack-levylle Helsinki Napoli - All Night Long; Polarvox LJLP-1072,
1988.

Musiikkinumero 18 on Teostoilmoituksessa virheellisesti nimellä Love at First Sight.

Pizzeriassa soi tenorin laulama Herttuan aaria Questo o quella oopperasta Rigoletto (säv. Giuseppe Verdi, libretto F.M. Piave), off, 0' 40".

Soittorasiamusiikkina on Johann Strauss nuoremman ensimmäinen valssi sarjasta An der schönen blauen Donau / Tonava kaunoinen, kaksi kertaa, yht. 0' 55".

Musiikkinumero 23 on otettu Gianna Nanninin Mika Kaurismäelle lähettämästä demonauhasta.

- Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan.
Kiitokset
Finnair, Arthouse, All the cabdrivers of Berlin
Tarkastustiedot
Tarkastuselin
VET
Ilmoitus
tarkastus
Tarkastusnumero
95146
Tarkastuspäivä
11.11.1987
Formaatti
35 mm
Pituus/leikattu
2870 m
Kesto/leikattu
105 min
Veroluokka
10 %
Ikäraja
K12
Tarkastamolaji
näytelmä
Osia
6
Tarkastuttaja
Villealfa Filmproductions Oy
Tarkastusnumero
T-95146
Tarkastuspäivä
11.08.1988
Formaatti
video
Perustelut
Suositusikäraja: K12
Pituus/leikattu
101 min
Ikäraja
S
Tarkastamolaji
näytelmä
Osia
1
Tarkastuttaja
Europa Vision Oy
Tekniset tiedot
Väri
väri, Eastmancolor
Ääni
ääni, Dolby Stereo
Kuvasuhde
1,85:1
Kesto
105 min